VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



26 apr. 2008

Abborre med kryddsmör


Hej alla vänner!

Igår blev det alltså premiär på hemfiskad abborre för 2008. Vikens vita guld. Jag valde rätt naturligt att ta mitt favoritrecept, abborre med kryddsmör (r). Mycket enkelt och gott enligt min smak och receptet placerade sig på tredje eller fjärde plats i en lokal fiskrecepttävling för några år sen. Orsaken till att jag inte minns vilket var att jag hade lämnat in två recept. Det andra blev också tredje eller fjärde...
Men hur som helst så börjar man (för två pers)med att skala och hacka två vitlökar, och lägga dem i en smal kastrull med någon matsked smör. Själv brukar jag alltid ta en mycket smal liten kastrull, som egentligen är gjord för att koka grekiskt kaffe i. Köpte den i Aten för många år sen efter att någon dag innan joggat från Marathon...
Kastrullen sätts på elden och få puttra upp och sen stå och dra lite medan man steker fileerna, som vanligt helt naturell med lite (ört)salt på. Sedan silas smöret och man hackar en tesked var av timjan, rosmarin, persilja och gräslök, vilket man ju sådde ifjol eller har färskt i fönstret.
Man lägger fileerna på tallrikarna och slår örtsmöret över. Brukar servara det med tagliateller. Det har bara blivit så. En liten sallad hinner man nog hacka till medan fisken steker.
Igår åt vi dem nere i strandstugan dvs 11 meter från stranden där fisken fiskades 25 meter längre ut. Tyvärr var de upp i huset mellan varven.
Till förrätt improviserade jag en champinjonstuvning med purjolök och till sist vände jag ner lite finhackad gul paprika och toppade med lite räkor på tallriken. På så vis blev det en vit, gul, röd rätt. Kryddade med lite dill, eftersom de flesta andra örter var upptagna i huvudrätten och jag inte vill upprepa mig.
.
Jag vet att det borde ha varit en köttig förrätt, men det var vinvalet som styrde. Vi valde nämligen att ta en Chablis från vinkällaren. Vårfiléer är ju inte så vackra så jag sätter en bild av Chablis istället med "lite" vinodlingar i förgrunden. För den mycket intresserade även etiketten (klicka).
Ikväll blir det kalkonfilé, som jag just lade i en marinad med rosépeppar, salt, rapsolja och valnötsvinäger. Plockade även upp en Juliénas från källaren. Råkade se en lapp på baksidan 4,80 (E). Varför har vi inte dem till detta pris i våra butiker??!!

Inga kommentarer:

Andra sidor