VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



26 okt. 2008

Säsongspremiär för fårgrytan

Hej alla mina vänner!

Äntligen blev det lagom ruggigt för att laga en gryta! Vad passade väl bättre än att se om jag ännu kunde tillreda mitt eget vinnarrecept.
Den består av tre delar: Fårgryta med potatis- och morotsmos och mammas äppelsylt.
Börja med att ta fram ca 2 kg fårframdel dvs framben, revben o hals. Sätt ugnen på 220 grader – grill om du har. Dela bitarna så att de senare ryms hyggligt i en/två kastruller och lägg dem i en långpann. Skala ca 100 g morötter, 2 rödlökar, 125 g kålrot. Dela dem grovt och lägg dem i långpannan. Slå över 3-4 dl vatten och 1/2 dl lokal olja. In i ugnen 15-20 min så att köttet får lite färg.
Under tiden brukar jag sätta eld i vedspisen, men man kan kanske tillreda grytan på en elspis... Ta fram kastrullen och slå i 4 dl äppelsaft, 1 msk färsk timjan, 1 msk rosmarin, 4 lagerblad, 2 grovhackade vitlöksklyftor och lite havssalt.
Ta ut långpannan, vänd köttbitarna och in igen 10-15 minuter för att få färg på andra sidan. Ta sedan ut pannan och fördela bitarna i kastrullerna och slå över skyn och fyll på med vatten så att det täcker och sätt dem på elden. Det får gärna ta en timme för uppkok och sedan skall det sjuda sakta 4 –5 timmar. Inte ens en karl ids sitta och titta på utan kan syssla med annat.
När man känner att köttet börjar lossna från benen så ställer man det svalt över natten.
Följande morgon skrapar man bort fettet som flutit upp. Plocka upp köttbitarna och sätt dem åt sidan.
Sila fonden från rotsaker och kryddor, häll i en dl lokal olja och koka ner den tills några cm återstår.
Under tiden har man lite pillgöra där man går igenom alla bitar och plockar ur köttbitarna. Detta för att garantera att gästen kan äta allt som kommer på tallriken. Lägg köttbitarna på en tallrik.
Så hackar man fint ca 100 g purjolök, 50g kålrot, 50 g morot och 50 gram palsternacka.
Trekvart före servering så tar man 10 champinjoner och skär dem i fyra delar och smörslungar dem så att de får lite färg. Lägg dem i fårfonden. Sätt i 1 msk mjöl. Koka upp och lägg i de finhackade rotsakerna. När de kokat upp kan även köttbitarna läggas i och allt kan röras om. Får sjuda sakta och förhoppningsvis har man nu så lite fond kvar att det hela blir en gryta! Smaka av salt.
Under tiden så förbereder man potatis- och morotsmos för fyra portioner.
Ta fram en smal tjockbottnad kastrull. Skala och tärna fyra potatisar och en morot (i mindre bitar) och slå på ca 1,5 dl mjölk så att det nästan täcker och salta. Koka upp långsamt och håll dem på svag värme under lock ca 15 minuter tills de är mjuka.
Ta fram elvispen och de grova visptillbehören. Sätt i lite salt, två äggulor och 50 g smör och vispa tills nästan allt är klart. Det får gärna finnas nån liten bit, som inte är helt slät. Hacka i en msk slätbladig persilja rör sedan om med ex gaffel.
Så kan min fårgryta serveras med potatis/morotsmos och en matsked mammas äppelsylt eller en sylt på ljusa plommon.
Jag hade satt till följande varning i slutet av receptet: Denna rätt kan verka knepig om man är van att laga middagen på en kvart, men vill man njuta av matlagningen eller om man tillreder den på restaurang är receptet inget problem.
Nå faktum är att om man slår ut arbetet på fyra gånger så är det inte så mycket. Grytan är ju som vanligt nästan bättre dagen efter och sedan blir det ju några burkar för frysen och snabbmat till flera gånger. Kan ju även serveras med tagliateller...
Till förrätt åt vi fransk löksoppa. Vissa förstår nog varför!

Från källaren plockade jag upp en Cotes de la Malepère 2004 från Languedoc, som även fick accompanjera ostbrickan innan vi avslutade med stekta bananer och lite glass.
Cotes de la Malepère ligger mellan Limoux och Carcassonne och som vi passerade ifjol när vi besökte den lilla byn Fanjeaux. Vinet är inte ett AOC-vin utan endast ett VDSQ dvs klassen under eller en sk bubblare. Inte heller vinböckerna begriper varför de inte har fått AOC-status. Vinerna är mjuka och fina, men kanske de har det svårt eftersom de ju gjordBordeauxdruvor som Merlot, Canernet Franc, Malbec och Cabernet Sauvignon.
Till grytan kan man nog väl ha en kraftig chardonnay om man känner för det eller en Coteaux de Tricastin eller en Coteaux de Ventoux, som är lättare att få tag i.
PS Frun är sugen på en Alexanderssoppa och jag hittar inte receptet på den soppa jag serverade för typ 20 år sen. Om någon har recept eller en länk, så hör gärna av er!

Inga kommentarer:

Andra sidor