VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



3 jan. 2010

Tryffelomelett och svamphollandaise på nyårsdagen


Hej alla mina vänner!

Så har då ett nytt decennium börjat, som vi säger. Då var det dags att plocka fram (in) en halvgratis Champagne. Vi ser ju helgen som en helhet och valde att inleda ett nytt år med bubbel istället för att avsluta. Till detta hade jag inte ansträngt mig mer än att öppna några ostron och skära lite bröd. Varför krångla till det? Det känns ändå bra på något sätt med ostron & Champagne!

Innan det hade jag gjort en tryffelomelett. (r) Tog två ägg, som varit i samma burk som tryfflarna några dagar och knäckte dem och lade dem i en glaburk med två msk vatten. Ruskade och stekte. Saltade lite och vred mikroskopiskt med en mild pepparblandning. Vände och stängde av gasen. Delade så omeletten på två tallrikar och rev en liten tryffel över och placerade dem in i ungen på ca 50 grader. Under tiden åt vi sen ostronen. Tryffeln hade vi ju köpt på en tryffelmarknad, som jag skrev om på resebloggen.

Sen var det bara att ta fram, dofta och njuta. Champagne passar ju till allt dvs även till tryffel.
Korken kan man ju även leka med om man är en ”liten” slotts-labrador!
Sen var det dags att tillreda huvudrätten. En enkel sådan. Noterade att jag inte ens hittade mitt prisbelänta svamprecept i bloggen, så nu måste det komma. Det är en svamphollandaise. (r)

Man börjar med att ta 50-70 gram champinjoner, eller som i mitt fall lite favoritsopp, som får ligga i varm panna tills vattnet har avdunstat. Så tillsätts ca 70 gram smör och värmen höjs. Där får de puttra på dvs friteras tills de mörknar lite. Så tar man en skål och lägger i en äggula och en halv tsk dragon (el dill-)vinäger och vispar i av svampsmöret. Man kan avsluta med aningen torkad dragon / dill. Passar utmärkt till fisk, skaldjur, kött och ja nästan vad som helst!
Denna gång blev det nötinnefilé och bortlagad duchessepotatis. Kanske inte helt fel, även om hyresvärdinnan enbart är grevinna! Till detta hade jag förberett en AC Graves 2005, som vi köpt dvs provsmakat på en vinmässa. Sånt borde man även arrangera hemma. Det är väldigt trevliga tillställningar!

Osten valde jag att smördegsinbaka. Och då brukar det bli en bit Camembert. Den serveraes med en aprikossylt med mandel. Och ett litet glas AC Sauterne går ju även att ta till en ost.
Helgstubben blev som dagen innan. Tiden rann iväg. Ljusen likaså och till sist kändes det som om slottspöket passerade oss.

Inga kommentarer:

Andra sidor