VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



26 juni 2008

Världens bästa Sachertårta? - En klassisk chokladtårta.


Hej alla mina vänner!

För 12 år sedan for vi till Wien för att fira att jag hade gått ner 20 km och Frun från storlek perfekt till helt perfekt. Vi hade nämligen börjat använda något, som heter Herbalife, och som helt enkelt är ett vitaminpreparat, som möjliggör att man kan äta mindre vanlig mat och ändå få i sig alla vitaminer och på det sättet gå ner i vikt.
Där besökte vi ett Caféet på Hotel Sacher och fick en mycket god tårta.
Då bestämde vi oss för att börja med en ny last: tårtor.
Tyvärr hade jag ju aldrig lagat någon och hade inte några recept. En tid därefter var vi på besök till Svärmor. Som alla män vet, så kan det ju bli lite långtråkigt ibland och jag satt och bläddrade i någon tidning eller litet häfte och hittade ett recept på Sachertårta. Skrev av receptet och väl hemma igen så provade jag att laga min första tårta.
Då gjorde jag så här:
Satte ugnen på 175 grader.
Tog 200 gram smör och satte i en kastrull för att smälta.
Tog 170 gram mörk choklad (brukar använda ca 45-50% chokladhalt) och satte i en annan kastrull för att smälta under svag värme. (Receptet sade visserligen vattenbad, men det har alltid fungerat ändå...)
Tog en skål och vispade 4 ägg, med 2 dl socker, så hårt jag bara kunde.
Så tog jag en bakform med 22 ca diameter, som jag smorde och beströdde med skorpsmulor.
Sen hällde jag chokladen och smöret i ägg/sockerblandningen och rörde om.
Blandade i 2,5 dl mjöl, och ¾ tesked bakpulver.
Slog blandningen i kakformen och satte den i ugnen ca en timme. Borde ha kollat med nån slags pinne, men det har jag aldrig gjort och det har fungerat ändå...
Sen skall den svalna, så jag brukar fortsätta följande dag.
Då gällde det att laga fyllning och glasyren
Då tog jag 170 gram hushållschoklad (ca 45%) och en msk smör och en knapp dl grädde och satte i en kastrull på svag värme. Rörde om och så fort jag kunde ana mig till att det kunde smälta så stängde jag av värmen.
Vid sidan om blandade jag 1 dl vatten, 2 msk socker och 4 cl rom. (Brukar köpa Negritas små 5 cl flaskor. 1 cl åt kocken. I receptet stod visserligen att man även kunde använda kaffe, men det har jag aldrig vågat)
Så var det bara att dela tårtbotten i tre delar. Minns att Frun gick ut i det skedet eftersom hon trodde att jag skulle svära högt, men allt gick bra. Har senare även testat med att skära den i fyra delar och även det går bra!
Så tog jag fram en aprikosburk av märket Bob och satte 1/3 av romvattnet och ¼ av burken på första bottnen. Så satte jag nästa på och igen 1/3 + ¼. Nästa på och d:o.Totalt ca 2,5 dl aprikossylt.
Då glasyren kändes rätt så trögflytande och så hällde jag den över. Rinner den så är det bara att vänta en stund. Och rinner den lite ner på kanten så är det inte världen största bekymmer!
Till sist satte strödde jag över två msk kanderade apelsinskal.
Det var faktiskt min idé. Sen behöver tårtan minst tre dar att mogna. Har kommit underfund med att den är bäst efter 5 – 8 dagar. Så den fungerar utmärkt att ha som en liten överraskning den sista dagen när man har övernattningsgäster!
Tårtan serveras sedan med nyvispad grädde. Vi har ett problem här. I Wien fick man en stor skål med osötad grädde både för kaffet och tårtan, men Frun vill ha sötad grädde...
Frun tycker att denna är bättre än Sachers tårta. Vi köpte en äkta tårta häromåret och... hm.. kanske.
Även om vi kallar den Svärmors Sachertårta, så har hon sedan själv aldrig hittat det recept som jag hittade hos henne! För några år sen när datorn pajade så blev det alltså panik. Hade tappat bort utskriften, men så kom jag på att svägerskan en gång fick en kopia. Men nu med bloggen, så slipper jag den stressen. Jag har receptet så länge blogger finns!

TIPS: Efter en halvtimme i ugnen så kan man lägga på en folie, som täcker tårtan.
TIPS: De kanderade apelsinskalen kan läggas någon timme i en matsked Grand Marnier.
TIPS: Man kan spara en knapp matsked av rom-socker-vattenblandningen och blanda den i glacyren.
TIPS: Se till att tårtan har rumstemperatur. Enklast genom att skära den färdigt i portionsbitar och sätta på assietter före middagen.

När någon provar på detta så skulle det vara skoj att få kommentarer. Och framför allt: Om någon hittar receptet på en ännu godare Sachertårta så sänd en länk åt mig! Tack!

Inga kommentarer:

Andra sidor