VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



24 apr. 2008

Fiskafänge


Hej alla vänner!

Efter att inte ha fått någon gädda på ett tag och efter att ha haft ett nät ute en timme senaste vecka så bestämde jag mig för att sätta ut ett nät 25 meter från stranden ca 1,5 h igår. Då kom det fisk! 25 abborrar och 7 gäddor. De tio rundaste abborrarna fick friheten åter så att det finns fisk även nästa år.
Nu behöver jag inte fiska på några dagar... Ja fiske är ju inte min hobby ifall någon tror det. Det är svampjakten. Där kan jag (vi) nog jaga fast frysen svämmar över. När det gäller fisken så är det andra mål som gäller. Naturligtvis vill jag ha fisk i frysen så att vi kan välja vad vi vill ha, men det är ett mer måttligt samlarintresse och sen är det ju trevligt att veta att fisken är fångad inom synhåll. Det är även skoj att vara med från början till slutet så att säga. Jag ror ut med båten. Lägger nätet. Tar upp och filear fisken fem meter från båten. Ibland äter vi ju sedan fisken femton meter längre bort. Då är det lokal fisk.
Numera kan man ju även skryta med att fisken är miljösmart och nyttig. Sen är kanske inte alltid såserna och tillbehören så nyttiga...
Nu blir det att plocka fram de klassiska abborrrecepten. Kommer även här i helgen.

Inga kommentarer:

Andra sidor