VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



5 apr. 2008

Fem gäddrecept

Hej mina vänner!

Gäddan är en underbar fisk. Lättfångad (!?), lättlagad och god.
1. Smågäddorna, där en filé är lämplig för en person, är ju helt underbara att tillreda som stek gädda. (r) Behövs bara salt och nån örtkrydda. Behöver varken kastas tillbaks eller åt katten. Är de större har de ändå alltid en stjärt, som kan stekas (med lite ben).
2. Är gäddan lite större så lagar jag gärna gäddbiffar - normale (r) eller queneller, som det heter på franska och tar då ca 200 gr (för två pers) och kör den i en matberedare med lite salt, ett ägg och två matskedar grädde. Full fart i maskin. Sen vänder man i någon örtkrydda enligt egen smak. Sedan är det bara att ta skedvis och steka gäddbullarna i smör & olja. Den kan man ha vilken dag som helst.
3. Vill man göra den lite bättre gäddbiffar de luxe (r) så tar man ett ägg till och sätter vitan med gäddan och lägger gulan i till potatismoset, som man serverar till gäddbullarna.
4. Ännnu bättre blir gäddbiffar superior (r) om man hackar några champinjoner och låter den smörslungas för att få fin färg och avslutar med att vända så ner dem i gäddsmeten utan att sedan sätta på matberedaren.

5. Vill man sen förbättra detta ytterligare så tar hackar man en halv morot och låter bitarna mjukna i lite smör. Sen tar man den av elden och lägger i sammanlagt 50-60 gram smör och låter det smälta. Sen gör man enn hollandasie genom att lägga en gula och en tsk vinäger i en skål. Vispar. Vispar sedan i den smälta smöret och vänder till sist i morotsbitarna och strör i nån örtkrydda. Kan antagligen kallas morotshollandaise. Vitan hamnar antagligen i en omelett. Som en färgklick på tallriken passar alltid en klick rödvinbärsgelé, helst svärmors.




I en lokala recepttävling hade jag tipsat om slätbladig persilja i morotssåsen och dill och kantareller i gäddbullarna. Jag blev belönad med en hedrande tredjeplacering för rätten kantarellfyllda gäddbiffar med morots- och dillhollandaise. (r)
Bör kanske påpeka att jag oerhört sällan använder peppar och framför allt aldrig när jag tillreder fisk.

Till de champinjonfyllda gäddbiffarna igår hade vi en hemsläpad Sancerre, som ju som alltid är gjord på Sauvignion Blanc-druvan. Odlas kring den lilla staden (se foto) med samma namn, vid Loirefloden och i Loiredistriktet. Till förrätt hade vi en sallad med kräftstjärtar och avokado och feteost med en klick créme fraîse. Till ostbrickan hade jag hittat en intressant Roblechon. Om den var från Frankrike eller Schweiz framgick inte på paketet.
Till efterrätt blev det stekta bananer med lite glass.
Idag sprider sig doften av en klassisk burgundisk gryta i huset. Tyvärr är mina datorkunskaper inte så bra att jag klarar av att bifoga doften i någon fil.
Den observante läsaren har ju självfallet redan noterat att jag själv glömde dillen igår...

TILLÄGG: Har nu lite mera gäddrecept i min matblogg HÄR.

1 kommentar:

1025 sa...

what's a wonderful site, nice to meet you, I am dennis from Hong Kong.

http://denniswatch.mysinablog.com

Andra sidor