VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



19 apr. 2008

Marinerade jordgubbar - en enkel efterrätt


Hej mina vänner!
Igår blev det champinjonfyllda gäddbiffar. Det är säsong nu. Dock utan morotssås.
Efter ostbrickan med nygräddat vitt bröd blev det en av våra enklaste efterrätter. Marinerade jordgubbar med grädde. (r) Man tager 250 gram färska jordbubbar. Skär dem i mindre bitar. Lägger dem i en skål och häller över två matskedar Grand Marnier och en msk socker och rör om. Sen har man en Fru som smakar av och antagligen sätter lite socker till. Detta får dra medan man äter förrätten, huvudrätten och osten. Sedan är det bara att lägga jordgubbsbitarna på en tallrik och klicka lite grädde bredvid. Är man lite lat så tar man sk plåtgrädde.
Kom att tänka på en av de godaste jordgubbsportionerna jag någonsitt fått, även om det var väldigt enkelt. Det var på en restaurang i Lausanne vid stranden av Genevesjön. Där serverades de färska jordgubbarna och bredvid hade de en hög socker och en stor klick grädde. Den som säger att bara vi uppe i Norden har fina jordgubbar har nog fel.
Idag blir det en huvudrätt gjord av får. Men eftersom det är ett test inför recepttävlingen så kommer jag inte att berätta något mer nu. När tävlingen är avgjord så kommer naturligtvis receptet att publiceras.
Eftersom våren har kommit så går vi nog ner till strandstugan för att avnjuta måltiden i kväll.

Inga kommentarer:

Andra sidor