VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



10 apr. 2008

Fredagen är räddad!

Hej Mina vänner!

Var ner till stranden vid solnedgången för att pröva lyckan. På fjärde kastet så kom en passlig portionsgädda, sk recept 1, med ett litet magskinn åt katten Devil, som sitter bredvid och knastrar och kurrar. I morgon tar vi resten!
Här måste man ju hålla sig till sanningen och den är den att jag även varit ner tre gånger förut i veckan, men inte fått upp någon sen senast, men jag har haft ett napp och sett en gädda vid draget varje gång hitintills i år.

Som efterrätt hade vi världens enklaste. Hallon på en vaniljspegel. Brukar ta två äggulor, som vispas med lite socker och en aning vaniljsocker. Så vispar man lite grädde enligt smak separat och rör så ihop detta och slår över en lämplig tallrik. Sedan är det bara att rada ut hallonen. Och så ser jag att det blev några stänk colasås ovanpå. Tyvärr var de ju inte helt lokala, men sällsynt bra ändå.


Inte lätt att hitta prisvärda ostar här, när vi är lite bortskämda från våra resor i Frankrike. Men tänkte tipsa er, som handlar i samma affärer som vi. I svampbutiken så har de nu tydligen en period med Roblechon. Det finns två varianter. Den ena är härpaketerad och hälften billigare än en importörspaketerad. Den passar som alla andra till ostbrickan, men tar sig bra om den får smälta lite. Exempelvis över en omelett eller en crepe.

Inga kommentarer:

Andra sidor