VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



10 aug. 2008

Hemlagad smördeg


Hej alla mina vänner!

Vissa saker är bra att ha i frysen. Hemlagad smördeg är en sån. Då vet man att den är gjord av äkta smör och inte av något billigt margarin.
Lagade i många år enligt Wretmans recept, men råkade häromsistens bläddra lite i Hovtraktörer av Werner Vögeli och där hittade jag ett lite annorlunda recpt som jag prövade och fann det kanske bättre så jag vidarebefordrar hans kunskap.
Först tar man fram 100 gram osaltatsmör + 500 gram smör så att det får rumstemperatur. Måste nog erkänna att jag sällan råkar ha det hemma så jag kör nog med normalt smör.
Så tar man fram en skål och blandar 100 gram smör, 500 g vetemjöl, 2,5 dl kallt vatten och 2 tsk salt, om man inte tagit saltat smör. Gör en deg av det och lägger en fuktad handuk om kring och sätter det minst 30 min i kylen.
Så tar man fram sin marmorskiva (eller en imitation) och kavlar ut degen till ca 50 cm * 35 cm. (För mig ca en brödkavel * 2 brödkavlar). Så kavlar man ut smöret till halva den storleken och lägger den på degen. Så viker man degen kring smöret.
Kavla ut den igen till ca 45 * 20 och vik i tre delar. Kavla igen och vik i fyra delar.
Så sätts den in i kylen minst 30 minuter.
Kavla vik i fyra, kavla och vik. In i kyl.
Där får den så ligga över natten och så kavlar man två ggr igen. Sen är det klart.
Sen kan man skära lämpliga remsor, som sätts i frysen. Räcker till 8 - 10 ggr. Tar ca 12 minuter sammanlagt att göra eller ca 1 minut per två portioner.
Sen är det bara att kavla ut, lägga nåt i, pensla med en äggula och in i ugn. 225 grader i fem minuter och 175 i fem minuter ca.
Igår stekte jag fyra små abborrfileer och lade lite mögelost mellan dem. Serverar med en liten sallad och hemlagad dressing. Det receptet får jag ta en annan gång.
Värre har man ätit!

Inga kommentarer:

Andra sidor