VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



2 apr. 2008

Fiskpremiär

Hej mina vänner!

Ett säkert vårtecken är alltid den första färska fisken. Förr lade jag ofta ut ett nät eller två efter att isen gått. Nå i år kunde man ju ha fiskat tidigare, men det var ju kallt i alla fall. Var ner till stranden igår bara för att titta till lite. Såg årets första vackra vita salskrakshane, gråhäger och två skäggdoppingar, som visade att det var vår. Blev inspirerad att börja fiska funderade på vilken dag, som skulle passa mig men så bestämde jag mig för att genast gå och leta fram kastspöet.
Brukar stå vid stranden och kasta 7-10 ggr. Om jag inte får nåt då, så är det en dålig dag brukar jag säga. Hade redan börjat dra in för sista gången lite slappt och hade draget några meter från stranden då jag såg en stor mörk skugga som kom simmande och nappade snyggt nedanför mina fötter. Trodde inte jag skulle få upp den utan krok, men allt gick bra. En gädda på drygt 2 kg i alla fall.
När jag rensade den så noterade jag att det var en romgädda och att den hade två mörter i magen. Den största var ca 12 cm. Den borde inte ha varit hungrig, men kunde inte motstå frestelsen.
Gäddmagen (inte innehållet!) brukar jag alltid ge åt katten, som var väldigt nöjd igår kväll.
Ikväll steker jag stjärten med lite salt och örter. Mitt klassiska recept för resten av gäddan kommer senare. Det har gett trevliga placeringar i två recepttävlingar.
Fördelen med att använda kastspöet är att man kan sluta då man fått en fisk. Bilden visar hur en premiär såg ut för några år sedan då jag ännu amatörmässigt lade ut två nät.

Inga kommentarer:

Andra sidor