VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 maj 2008

Söndagssallad med gädda elelr abborre

Hej alla vänner!


Denna söndagssallad (r) är väl egentligen inspirerad av Cajsa Warg enligt ”man tager vad man haver”-principen. Oftast serverar jag den på söndagar.
Grunden är dock alltid gäddbiffar (se innehållsförteckning) eller abborrfiléer som jag lägger lite mögelost på genast då jag vänder dem i stekpannan. Det går säkert även med annan fisk, men dessa har vi ju som ogräs utanför stranden, som bekant.
Är det vårfiléer så brukar jag skära dem i två bitar. Är det bättre filéer så delar jag dem oftast i tre eller fler bitar. Sen har jag alltid kokta äggfjärdedelar. Men resten är mer eller mindre att gå igenom vad som råkar finnas hemma och att välja enligt många olika färger och konsistenser och former.
Men först plockar jag alltid fram en stor och bred salladsskål.
Enligt säsong kan man även välja hur mycket varmt eller kallt man vill ha med. Senaste söndag blev det att utgå från lite isbergssallad. Man kan ju inte ha en sallad utan sallad! Sedan lite hackad gul paprika, fetaost, oliver, saltgurka i bitar, hackad schalottenlök och så kokade jag lite broccoli och värmde även upp en burk med ärter och morötter i en kastrull med en klick smör. Allt detta rörde jag om i skålen tillsammans med lite fransk dressing (Se Recept). Har man majs så piggar även det upp på ett färggrant sätt.
Sen är det bara att placera gäddbiffarna / aborrfilebitarna och äggfjärdedelarna ovanpå och servera!
Smaklig måltid.

Inga kommentarer:

Andra sidor