VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



24 sep. 2009

Vinkällare och marknad


Hej alla mina vänner!

I går ordnade jag upp vinerna i källaren. Vi hade ju tänkt ta hem dem, men eftersom bilen blev kvar så blev även de kvar. Nå, vi hade ju tänkt njuta av en del i vinter och det kommer vi ju nu att kunna göra!
Problemet är ju bara att hitta i lagret. Såg att slottsherren hade några oanvända hyllor i en av sina källare, så jag frågade om jag kunde låna dem och det gick bra. Så i den ena så lade jag viner från västra Frankrike och i den andra från östra Frankrike. För enkelhetens skull så lade jag dem nerifrån och upp från söder mot norr så att säga.
Dessutom placerade jag dem så att de billigaste är till vänster.
Så nere på den ena började jag med Chateauneuf-du-Pape och kusinerna Lirac, Vaqueyras och Gigiondas till höger och Côte-de-Rhône och C-d-R-Village till vänster. Sen Crozes-Hermitage och Beajolais följt av Macon och Côte Chalonnaise. Vidare Côte d’Or och Chablis och högst upp Alsace. Blev en riktigt trevlig hylla. De flesta till höger!
Den andra började jag med Roussilon och Languedoc, till vänster. Vidare Bordeaux både höger och vänster och sen Loiredalens mest till vänsterSå nu tar det mig några sekunder att välja vin från det distrikt och till det pris som jag vill ha. Det kallar jag livskvalitet!.
Idag var vi på marknad till Byn. De har marknad varje torsdagförmiddag. Liten by har liten marknad, men det fanns en som sålde getostar. Vi köpte en som såg ut som en Valencay-ost dvs som en avhugggen pyramid. Sen sålde de kött och korvar av olika slag. Vi köpte några kilo grytbitar för 2€ per kilo. De syns faktiskt bra om man klickar på bilden nedan och tittar nedanför den röda promotion-skylten till vänster!
Sen sålde de kläder, som vi inte köpte. Och lite grönsaker som vi köpte av. de hade även fisk, till rimliga priser, men fisk bör inte vara så aromatisk om man säger. Vi tror nog inte att vi kommer att besöka den varje vecka, men om det sinar i skåpen så är det ju nära väg så att säga.
Sen var vi via boulangeriet. Nu köpte vi en pain, dvs en större baguette, som vägde 400 gram och kostade 1,04. Den verkade också bättre än den mindre varianten.
Nu är det dags att "laga" räkor, bröd, ost och päronpaj med mandel på en smördegsbotten. Det är fortfarande +25 i skuggan så det blir nog en middag under libanoncedern igen.

Inga kommentarer:

Andra sidor