VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 sep. 2009

Vi har flyttat!




Hej alla mina vänner!



Så var det dags för en "lukullisk" måltid på 11.000 meters höjd igen. Vi fick en portion nudlar med några strimlor skinka och en italiensk sås. Tur att vi inte var på väg dit i alla fall! Skulle jag någonsin servera något liknande hemma som förrätt ens så skulle nog Frun bara undra om jag hade hittat nåt intressant på internet medan jag tillredde maten. Smaklöst, ointressant, men varmt i alla fall! Vinet var en Chardonnay från Australien och det var helt ok.
Väl framme på slottet så behövdes bara ett kort besök i matbutiken, en sväng till vinkällaren och att testa smaklökarna igen och ta en titt på priserna för att förstå varför vi trivs här.

Morgonbaguetten kostar fortfarande 84 cent. Frun så även i affären traditionellt "nordiskt" bröd dvs en skivad formfranska med fibrer. Den vägde 500 gram och kostade 93 cent. Hemma skulle man ju knappt få mjölet för det. Créme fraîchen kostade ca 1€ för 500 gram. Det benfria kalvköttet kostade 10€, champinjonerna i kylskåpet 3,90/kg. Räkorna kring 10€, ostarna (Brie de meaux, Bleau dÁuvergne och St Maure de Touraine kring 10€/kg utom den lilla runda Langresen som faktikst kostade 23€/kg. Men vilken arom!!! Och vilken smak. Den hade alla smakerna som de andra ostarna hade tillsammans. Ingen nybörjarost kanske, och inget man kan berätta om vad man tror att den doftar. Men smaken!!! En ny favorit.
St Maure de Touraine passserade vi på väg hit från Tours, så det är antagligen vår mest lokala ost.
Bakelserna var visserligen på specialpris, men för 75 cent styck så ids nog inte jag laga en äppelbakelse, även om vi har fallfrukt runt hörnet.

Det enda som verkade dyrt var väl kastanjerna, som kostade 8€/kg, men som synes så har vi dem liggande 30 meter från trappan. Så jag och Attende var och plockade en skål. Gratuit, som fransmännen säger!
Hon är föresten en labrador. Glöm allt annat jag skrivit!

Så med lite räkor, vitt bröd och creme fraise inledde vi lördagsmiddagen med ett glas mousserande från Alsace. Sen hade jag tillagat en snabb kalvgryta med lök, morot, lagerblad, slätbladig persilja och lite rosmarin från trädgården. Grytan fick puttra i en litet glas av vinet, som vi sen avnjöt det med dvs en Anjou-Village och vatten och cree fraise. Mot slutet tillsatte jag smörslungade champinjoner. Vinet var ett underbart mörkrött, fylligt men mjukt Loirevin. Det görs av Cabernet Franc och Cabernet Sauvignon och var kanske det godaste Loirevin vi druckit. Men även antagligen det dyraste. Det hade kostat hela 7€! Vi köpte det på vinmässan i Macon senaste vår. Vi hade ju redan där fått smaka av det.

Eftersom vi glömde att köpa något till grytan, så hamnade jag att plocka fram lite nudlar (!), som hade översomrat i bilen.
Ostarna var lätta att tillreda men vi hamnade att skära upp mer bröd. Efter bakelserna och teet så var det dags att avsmaka den nya Cognacen. En flaska på 70 cl, som de ville ha nästan 15 € för. Inte kunde jag låta den stå kvar på hyllan!
Idag väntar första utflykten. De har en speciell helg nu, då en mängd privata slott är öppna för allmänheten, så vi ska fara och titta på ett slott som ligger 5 km bort. En lämplig inledning på vår vistelse i Loire.

3 kommentarer:

Åsa sa...

Men hallå? Är ni där igen, på samma ställe?
Vad jobbar ni med som kan vara så länge borta? Ni verkar ju inte vara i pensionsåldern...
Ja, du hör avundsjukan mellan raderna.. ;-)

Ha det så trevligt i allafall!

stephan sa...

Jepp, vi skrev nytt kontrakt ren i våras :)
Här hade de en revolution för ett tag sen för att brödpriserna var höga. Men nu kostar som sagt 500 gram 93 cent, så man måste ju inte jobba lika hårt för brödfödan här. Och så har det ju vanliga Anjouviner för 2 Euro :)
Lovar att försöka göra vårt bästa!

Kalla sa...

Nog kan man leva gott här för en liten slant. Det gäller bara att ordna med distansjobb el. dyl. Finns det en vilja finns det en väg!

Andra sidor