VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 dec. 2010

Fisken i Portugal


Hej alla mina vänner!

Inför resan så hade jag läst på lite om maten i Portugal och sett att man skryter med fisken. Både utbud och kvalitet. Mest lär man äta klippfisk, dvs saltad och torkad torsk. Det lär finnas lika många recept som antalet dagar på ett år. Och besöker man en fiskavdelning på en stormarknad, så är det svårt att undgå både den torkade fisken och odören. Dvs man behöver aldrig fundera över var fiskavdelningen är. Bilden visar lite hur högen med den torkade klippfisken ser ut.

Jag har inte vågat testa den ännu, men nog är det ju ett måste.
Men även resten av fiskdisken ser imponerande ut. Bilden visar ca 1/3 av fiskdisken för färsk fisk. Sen säljer man väldigt mycket frusen fisk. Jag gissar att det beror på att det ju är väldigt varmt på somrarna. De flesta fiskarna är naturligtvis helt okända för mig, men den norska laxen har de naturligtvis överallt. det kan ju alltid kännas tryggt om man misslyckats alltför många gånger med de lokala arterna.

I veckan testade vi något som hette perche. En rödaktig fisk, som ju av namnet att döma bör vara en abborrfisk, men benmässigt så så den ut som en lax. Vi köpte varsin kotlett och den var ju helt ok.

Till fredagen hade jag glad i hågen köpt hem fyra kotletter av något, som kallas horngädda på svenska. Hade tyvärr inte googlat innan jag köpte den. Bilderna visar hur de såg ut färska och stekta. Receptet är nog ingen idé att skriva mer om, även om jag nog tänker testa kryddblandningen på någon annan fisk. MEN inte på horngädda, som nog borde döpas om till bengädda.
Högen med avskräden från skinnet, ryggbenet, magbenet, innutibenen såg ju nästa lika stor ut som kotletten före att jag "ätit" den. Tur att vi hade både förrätt, ost och efterrät annars hade vi nog varit både sura och hungriga efteråt. Intressant upplevelse, men vi vill inte ha så många av dem för då återgår vi nog till den norska laxen.


3 kommentarer:

ryska kvinnor sa...

Jag tycker det är gott.

Christian Tikkanen sa...

Jo du bacalaon som närmast är en nationalrätt i Portugal gjord just på klippfisk är en gastronomisk pärla om den görs på rätt sätt, och sant är att i Portugal har man på ett ungefär ca 350 till 400 olika klippfiskrecept. Och kändast är väl då nog Bacalao Frutuoso, uppkallat efter en präst som skrev ned det första receptet på bacalao gjord på den torkade torsken, receptet är från slutet av 1400-talet. Tala om Bacalao eller klippfisk med en portugis och du har skaffat dig en evig vännskap.

Sofie Broström sa...

Roligt med flera som gillar portugisisk mat! :)

Jag har också börjat skriva lite recepter här:
sofiesrenting.se/recept/

Mvh,Sofie

Andra sidor