VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



9 aug. 2009

Varma augustikvällar



Hej alla mina vänner!


Sommaren har verkligen kommit och vattnet är 22-23 grader varmt, men ändå lyckades jag fånga en gädda på spö häromkvällen så på fredagen blev det att steka den med lite örter från landet och plocak upp en hemsläpad Puillu-Fumé från östra Loire. Ett vin som görs på sauvignon druvan. Hade kostat nästan 10€ i någon supermarket.


Trodde jag! Tills jag råkade titta på etiketten och ser att det står ju Pouilly-Fuissé !! Det var ett bourgognevin vi drack. Gjort på chardonnay och en aning ekat. Hur kunde jag missa det?! Vi besökte ju Pouilly i våras och där odlade de verkligen vin överallt, som synes av fotot från byns centrum!
Det var första gången jag testade det vinet. Och då fick jag reda på det först två dagar senare! Suck.
Till fisken hade vi i alla fall broccoli med lite skirat smör och en generös kantarellstuvning.
Igår hade vi kalvfilé med smörslungade morotsprimörer och en kantarellstuvning, som omväxling! Till detta hade vi en spansk Utiel-Riquena; reserva från -03. Mycket mörk och fyllig.
Så var det dags för ostbrickan och då plockade jag fram den utlovade Amaronen, som vi fått av en god vän, som tydligen hört att vi är intresserade av viner!


Christian hade ju tipsat om valnötskrokan och enligt hans instruktioner så tog jag en rejäl näve valnötter. Körde dem i en mixer och lade i en kastrull med 1 dl grädde och en halv dl socker, som fick koka tills det lossnade från botten. Detta skulle då ätas med Gorgonzolaost. Utöver det så plockade jag några hemsläpade ostar som en Roquefort och en Munsterost och en som åtminstone uttalades Laköj. Stavningen var väl nåt i stil med Laquille. Mycket angenäma smaker i alla fall. Och flaskan pumpades naturligtvis så att vi kan plocka fram mer ostar nästa helg. Vinet är nämligen mycket fylligt och 14% alkohol. Så det är inget man halsar i sig till en ostbricka!


Till efterrätt blev det hemlagad hallonglass och köpt nougatglass. Var först ut och plockade 2,5 dl hallon runt knuten. Lade det i en kastrull med en dl socker och en halv dl vatten. Fick koka upp och så silade jag bort kärnorna. Tog fram en kastrull och hällde i 2 dl grädde, 1,5 dl florsocker och tre ägg och vispade rejält. Så vispade jag i hallonsaften och slog allt i glassmaskinen. Som synes så gav detta inte mycket till färg, så när den köpta hallonglassen är röd på betydligt mindre hallon, så förtår man nog varifrån färgen kommer!



Inga kommentarer:

Andra sidor