VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



16 aug. 2009

Höstlikt


Hej alla mina vänner!

Det bröjar kännas lite höstlikt. Mörka kvällar. Svalare vatten. Och skörden pågår. Och skörden växer. Ett uttryck denna sommar har blivit att jag måste gå och mata maten. Det betyder i klartext att "tupparna" ska få mat. Fick köpa några små fjäderfän av vår snälla granne, med rätt att byta hönor mot tuppar i ett senare skede. Det är inte lätt att se skillnad på dem när de är små. Igår var det dags att göra bytet. Då blev jag av med fem hönor och fick sju tuppar i varierande storlek. En höna klarade sig, eftersom hon råkade lyckas ta sig ut ur buren. De kvarvarande tupparna måste nog ha tyckt att det var ett dåligt byte! Alltså byta fem hönor mot sju tuppar!
I Bourg-en-Bresse måste de ha 50 kvadratmeter per tupp. Jag har tyvärr bara 10 m2 per näbb. Å andra sidan var väl gränsen för ekohönor att de har minst en m2 per näbb.
Eftersom några var lite större, så ser jag nog fram emot tuppgryta rätt så snart.
På fredagen var det dags att plocka fram lite kycklinglever. Köpte ju hem några paket då när Devil hade det svårt den sista tiden och inte kunde äta något annat än finmalen lever. Jag hade planerat att göra pate på den. Gillar ju paté och minns att jag gjorde det för många, många år sen, men sen har det inte blivit av. hade för mig att det var jobbigt, men det måste nog ha varit före matberedarens tid helt uppenbart. Kollade in några recept och så gjorde jag såhär för att få paté på mitt sätt:
Körde 500 g kycklinglever i matberedaren och hällde det i en skål. Tog ca 350 gram rimmat sidfläsk och skar bors svålen och skar den i mindre bitar ett varv via maskinen och i skålen. Sen hällde jag i 2 dl grädde, ett glas rödvin och fyra ägg. Så kryddade jag med lite örtsalt, två hackade vitlöksklyftor, hackad persilja, malen koriander, lite ingefära, några lagerblad, hackad timjan, några salviablad och några nymalda kryddpepparkorn.

Så fick smeten stå och dra i kylen över natten och så satte jag den i två ugnsformar, som fick stå i vattenbad ca 1:15 i 150 grader och sen på eftervärme. Oj, vad mustigt det blev. Testade den sen på fredagkväll, ljummen med lite svartvinvärssylt på en salladsbädd. Frun, som normalt inte är så förtjust i köpt paté tyckte det var gott. Och detta kommer jag nog att testa många gånger än. Det belv väldigt drygt, som synes av bilden. Går även bra att sätta på mackan!


Igår blev det sen dags för fondue igen. det har blivit en tradition att ha det nere i friggeboden vid stranden så snart temperaturen är så att man kan ha lite eld under pannan och också några värmeljus för ljuset och stämningen.

I år hade vi lite "frystömning" inför resan så jag plockade fram lite kalvfilé, getfilé och rådjursstek. Såserna (recept ifjol här) blev denna gång vitlöksaioli, blåmögel crème fraîse och en generös kantarellsås. Till detta hade jag hackat en liten sallad. Sen med lite kryddor osv på tallriken, så blir det ganska nätt innna man sätter igång.
Från vinkällaren hade jag plockat och dammat (!) av en Beaune 1er cru från 1999. Väldigt mjuk och aromatisk. Gjord på Pinot Noir-druvan. Synd att jag inte hade skrivit priset på flaskan. Så billig skulle den inte vara om man skulle köpa den idag, åtminstone inte på monopolet.


Sedan var det bara att plocka fram ostbrickan med gorgonzola, roquefort, munster och Selles-sur-Cher, valnötskrokanen, några kex och mittersta delen av Amaronen! Vi njöt som senaste helg!
Efter alla de såserna och ostarna så hade vi planerat in en enkel chokladtallrik och ett gott te.
Själv var jag tacksam över att jag hade simmat 6.000 meter nedanför stugan i veckan. (På två dagar!)

Inga kommentarer:

Andra sidor