VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



2 aug. 2009

Älgdags



Hej alla mina vänner!

Så var det dags att plocka fram en älgstek, som vi fått av svärmor. Tyvärr är jag inte så bra på att tillreda stekar, så det fick bli en snabb älggryta. Tog en bit älgstek på cs 1,5 kg, som jag skar i grova skivor och sedan i mindre bitar, som jag stekte. Hackade fyra rödlökar. lade i en halv flaska kraftigt rödvin, lite garam masala, malde lite kryddpeppar, satte i en dl färsk blåbärssylt, lade på lite grillkryddor och vanligt salt och lät 300 g kantareller få smörslungas med de sisat 100 grammen höstkantareller från ifjol. Lät det koka en dryg timme och plockade fram en Chateuneuf du Pape från källaren. Noterade att den hade kostat under 10€. Det betyder nog att de vinpriserna har gått upp. I år hade vi svårt att hitta dem under 14€. Tur att vi "uppäckte Vacqueras och Gigondas, som man ju får under tian.
Inte helt nöjd med snabbgrytan, speciellt om jag jämför med svärmors möra stakar. Grytor a la Beauf Bourgignonne är jag ju rätt bra på. Bestämde mig för att till hösten lära mig tillreda slottsteken, som ju rimligen kommer från området med slott kring Loiredalen i Frankrike, dit vi ju far om en dryg månad!

Såg lite jordgubbar i en affär i veckan. Asken låg framför en skylt med texten "billig frukt". Undrade vis kassan om de inte hämnat fel, men damen intygade att det var från igår dvs från förrgår. Jag påpekade då att jag nog såg att de var gamla, men att de ite var billiga! de ksotade nästan tre gånger mer äv vad jag betalade på torget i Frankrike i april. Som sagt skulle vi vänta till preiset var det samma hemma. Vi har nu gett upp hoppet och följer principen "Våga vägra köpa dyra lokala jordgubbar". Vi har ändå ätit mer gubbar i år än på länge.
Som tur är så svämmar ju skogen över av blåbär. Vi var och plockade drygt en liter till paj och sylt. På väg hem hittade jag ett halvkilo kantareller. Även de är gratis om man plockar själv och inte tar dem från butikshyllan :)


Inga kommentarer:

Andra sidor