VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 aug. 2009

Lite jubileum


Hej alla mina vänner!


Åren går fort. Så var det dags för att fira bröllopsdagen. Riktigt jämnt så att säga. Då tyckte jag att det var läge att plocka fram en gammal Chablis, som jag köpte när vi var i Chablis för några år sedan. Köptes direkt från Brochards egen afffär i staden. Deras fabrik ligger ett stycke utanför staden och odlingar har de på flera ställen bl.a. innanför stadens råmärken. Det är ju nedast där man kan odla det som sedan kallas Chablis Grand Cru, på de sluttande kullarna precis utanför stan med perfekt läge mot sydost. På flaskan står det Bourgros, vilket är en av de kullarna. Kanske den som jag har på fotot.

Till förrätt gjorde jag en improviserad sallad med torkad skinka, kräftsstjärtar, champinjoner, koriander från landet och vad jag nu hittade på. Till huvudrätt blev det gös, som jag själv fiskat med en svamphollandaise med lite persilja från trädgårdslandet. För en gångs skull valde jag att panera fisken. Till det blev det lite broccoli med skirat smör. Vi tyckte det var riktigt gott.


Sen var det dags för en liten ostbricka innna jag plockade fram en liten hallonglasstårta. Bottnen var gjord på äggvita, choklad och valnötter. Hallonen ovanfå är både härplockade och köpta. Därför varierar de i färg och storlek. Tårtan skulle vara Sveriges godaste, men den kräver nog flera ändringar innan jag vill sätta den i mitt recepthäfte. Vi är lite kinkiga!
Tupparna har annars acklimatierat sig bra. De äter och frodas. Några av utbytestupparna har redan börjat gala, vilket brukar betyda att deras dagar är räknade. Så det börjar vara dags att plocka fram recepthäftet!




Inga kommentarer:

Andra sidor