VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 juli 2009

Kantarellmöjligheter!


Hej alla mina vänner!

Underbara tider när skogarna sväller över med kantareller och i viken hoppar abborren nästan upp på stranden. Lite enformigt, men överlevnadsbart.
Tänkte dela med mig av ytterligare två favoriter.
Den ena är kantarell-squash-gratängen, som i fjol ju gjordes med champinjoner. Usch! Recept och bild finns här.
Jag startar med att göra en lammfärssås, lite som till lasagne eller a la bolognese, eller vad man nu har för favorit. Den får ju puttra på nån timme.
Sen tillreder jag en kantarellstuving, som får puttra snällt, medan jag skär squashen och smörslungar den med lite citron och tilllagar en bechamelsås.
I min variant brukar jag lägga squashen längs kanterna, häller i färssåsen och lagar en kanal i mitten där jag häller kantarellstuvingen. Så häller jag bechamelsåsen och riven ost över och garnerar med några halverade tomater för färgens skull.

Ni ser mina exempel bredvid.
I år "försvann" de första squascharna tyvärr nån natt kring midsommar, och de nya har ännu inte ens börjat blomma. Men normalt tar vi svamp, squasch och lammköttet från vår by!
En annan variant är kantarell-quichen, som ju även den gjordes på champinjoner i fjol. Men båda är ypperliga med kantareller. Recept här.

Christian utgick i kommantaren ifrån att jag redan ätit upp de jag skrev om att jag tillredde, men så är aldrig fallet. Jag lagar i fyra små springformar, men en form räcker till middag med sallad för en eller lunch för två. Den första gången blev det lunch och tre i frysen. Kantareller måste ju förvällas och på detta sätt blir de ju det. Så under säsongen far alltid 2-3 i frysen. Sen under senhösten/vintern så har man enkel snabbmat, eftersom det under goda år samlas en hel trave med kvickar i frysen!
Så vårt schema är nu rätt enkelt. Kantarellgratänger blandas med kantarellquichar och däremellan abborrfileer med kantarellstuving. Ibland byts fisken mot en köttbit.

Inga kommentarer:

Andra sidor