VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 juli 2009

Kantarellproblem!?


Hej alla mina vänner!

Snigelvädret har övergått i svamptider. Nu börjar vi ha ett litet lager. Frun brukar få hålla reda på dem, så att jag tillreder dem i rätt ordning. Vi lever nu i den tiden när vi frågar oss vad vi ska ha till kanarellerna idag!
Igår blev det stekta abborrfiléer och tagliateller. Från källaren plockade jag fram en vit Sancerre, som ju kommer från östra Loire och görs på Sauvignon Blanc-druvan. Frisk och fin.
Kantarellstuvningen gör jag nu enligt en ny variant. Svampen och schalottenlöken kryddar jag med persillade (vitlök, persilja och salt), plockar lite slätbladig persilja från landet, tillsätter vit balsamvinäger och en tsk farinsocker, grädde och lite rostade sesamfrön. När stuvningen är klar så lägger jag på några skivor av en Port Salut-ost, som får smälta ner. Den är inte från Frankrike utan från Skåne, men bra ändå :) Om man smakar efter så ligger kantareller, sesamfrön och Port Salut väldigt lika i smaken och passar därför väldigt bra ihop. Värt ett test!
Eftersom Sancerre lär passa med fårost, så plockade jag fram Selles-sur-Cher, som ju kommer från östra Loire, eftersom Cher ju står för bifloden till Loire och som går igenom Sancerredistriktet. Hur som helst så passade de väldigt bra ihop. Så tog jag en hård fårost från Beaujolais och en bit Roquefort, som ju även den görs på fårmjölk - ofta från Korsika. Och så en bit av Port Salut.

5 kommentarer:

Christian Tikkanen sa...

Tjenare Stephan, kantareller, skogens guld :) jag ser också att är en ostfantast, ett litet tips till dig, har du någon gång prövat att ha valnötskrokan till roquefortosten eller timjanapelsinsås till camemberen, jag lovar att de är några höjdare, vid mitt senaste besök till Grythyttan testade vi dessa kombinationer och det var faktiskt någonting väl passande, värt att prova, om du vill ha recepten på dessa tilltugg till ostarna så kan jag ge dem till dig, bara fråga efter dem. H: Christian ha en fortsatt fin kväll.

stephan sa...

Det var spännande! Roquefort har vi ju släpat från Frankrike och tänkte testa lite mot en Amarone vi fick av en god vän. Valnötter i sig passar ju bra mot ostar, så det måste testas! Och timjan finns i kryddlandet!

Christian Tikkanen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christian Tikkanen sa...

Nu börjar det låta riktigt professionellt det här, Amarone vin
, ja du, om du har fått Amarone så har du en verkligt god vän för Amarone är nog vinernas vin, själv har vi sparat 2 st Amarone från 1998 och en från 2002 få se hur länge vi kan låta dem åldras.

Det var tilltugget till ostarna ja, Till roquefort osten kan man gott ha en valnötskrokan som man gör på följande sätt, tag en handfull valnötskärnor och lägg dem i en kastrull tillsammans med 1 dl grädde och ½ dl socker låt detta koka ihop till en tjock sirapsaktig konsistens, servera vid sidan av till osten, kan också sparas i kylen en längre tid.

Apelsin-timjan sirap, Tag saften av 2 st apelsiner, ½ tsk rivet apelsinskal, ½ dl socker 1 msk färsk skuren timjan,låt allting koka till en trög sirap och servera därefter till Camemberosten.

Anonym sa...

Tack. Det där låter läckert. Vår Amarone är bara en 2005, men överlever knappast augusti :)

Andra sidor