VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



26 nov. 2011

Boulangerie-promenad


Hej alla mina vänner!

Tänkte det skulle vara dags att ta er med på en promenad i vår sk brödkö. Vi bor ju i en sliten "stad" med 2300 innevånare. Men vi är nöjda med servicen. Det finns post (!), apotek, två köttaffärer (boucherier) och hela tre boulangerier. Sen finns det klädaffärer, restauranger, cafeer, en affär med Husquarnamaskiner för trädgården, bla. hyresvärdarnas Robot är antagligen köpt därifrån. Så har vi två marketar och en specialaffär med grönsaker, viner etc. Ja det finns ju en vinaffär också. På fredagen har vi mat&klädtorget. Vi har besökt en dataaffär, som så finns det åtminstone tre frisersalonger och en massa som jag just nu glömt bort. Ja, två bilaffärer finns det utanför stan. Och veterinär och läkarstation med tre läkare.
Men nu tänkte jag visa hur det ser ut att stå i brödkön här. Ja, om man har oturen att fara och köpa sitt sagliga bröd lite efter tolv, så är det knappt att jag kommer innanför dörren i mitt favorit-boulangerie. Då hamnar man, hungrig att se på tårtorna på den första bilden.
Så småningom får man sen passera dessa:

Vill / måste man vända bort blicken så står detta kylskåp till vänster.
Lite längre in kommer lite salt, och "några" bakelser.
Och SÅ kommer bakelserna. Om man inte är hungrig så blir man då.
Så skymtar man några av baguette-varianterna och kan frestas av lite enklare bakverk.
Just före kassan finns dessa små enkla bakverk, och då är det bara att beställa sin pain.
Hon väljer ut mitt bröd.
Till vänster om kassan frestar de ännu lite....
En gång gick jag och tog Frun med och det resulterade i denna tårta. Inte alls så illa egentligen :)

3 kommentarer:

trebusar sa...

Vilka härliga bilder du har i din blogg. Man kan riktigt känna stämningen

RealExams sa...

Nice post and I really enjoy your blog.Really looking forward to read more. Keep writing. Thanks for sharing, this is a fantastic blog post.

Leena sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

Andra sidor