VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 juli 2008

Min sommar ratatouille


Hej alla vänner!

En klassisk rätt i Provence är deras ratatouille, som är en grönsaksstuvning, som huvudsakligen görs av aubergine / äggplanta och som får puttra på tills den helt krympt ihop eller så mosar man den i en matberedare. Den kan serveras kall eller varm, som tillbehör till maten. Där serverar man sedan kanske inhemskt mustigt ris från Camarque.
Rätten är så känd att på julafton senaste år så kunde man i Kalle Ankas program även se den nya filmen Råttatouille, som handlade om råttan som skulle till Paris. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se den intressanta filmen ännu...
Nåväl. Jag har experimenterat fram en rätt, som är enklare och lite mer nordisk, eftersom jag lämnat bort auberginen, som jag inte heller är så förtjust i.
Ok, en stor kastrull, gärna teflonbotten tas fram. En chalottenlök hackas och så i med lite smör (+ ev olja) och i med det.
Så tar jag en liten squash, som jag till hälften skalar och sedan tärnar och kastar i kastrullen. Så hackar jag grovt en halv gul paprika och lägger i. Två champinjoner hackas grovt. Två tomater hackas fint. Visst man kan säker skålla dem, men jag gör det enkelt. "Nordpolen" tar jag dock alltid bort. Så pressar jag lite citron och tar en halv tesked farinsocker. Råkar man ha ett vitt b-i-b-vin så passar det naturligtvis bra med en halv dl.
Sedan får detta puttra på svag värme så länge man vill. Alla råvaror kan ju ätas råa och jag tycker det går alldeles utmärkt att äta rätten redan efter typ tio minuter eller när huvudträtten är färdig.
Mot slutet så kan man sedan hacka i örter enligt egen smak. Ex persilja, timjan, fransk dragon eller koriander.
Om jag serverar den till kött så kan det vara gott att riva i lite ost mot slutet. Gårdagens rester från ostbrickan blev det idag.
Vill man få lite mer mättnadskänsla så kan man lägga i nån matsked ljusröda linser, som ju blir klara på tio minuter.
Notera att på detta sätt blir rätten maximalt färgglad. Jag behåller allstå lite av squashens gröna skal av den anledningen.
Här serveras den med en burgundisk gryta, som jag får beskriva en annan gång, och lite svart vinbärssaft i små glas. Sylten är slut så här innan säsong och det är ju faktiskt i princip samma ingredienser i sylt o saft!

Inga kommentarer:

Andra sidor