VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 juli 2008

Florensinspirerad zucchinipremiär


Hej alla vänner!

Nu har squaschsäsongen inletts. Fruns lilla hobby börjar ge frukt så att säga. Så nu får vi äta squasch tre gånger om dagen i tre månader. Nåja, lite överdrivet. Men mycket blir det och nyttiga är de små underverken. Riktiga multivitamin & mineralbomber med färre kalorier än en gurka!
Så igår blev det en förrätt helt dedikerad till denna grönsak.
För många år sedan, när frun redan hade börjat odla dem, och vi var till Florens och tittade på Davidstatyn, så var vi ute på en restaurang. Min italienska är väl inte den allra bästa när man går utanför pizza och spagetti, men på menyn så stod det zucchini och det förstod jag och ville pröva. Det var något som kunde kallas smörslungad squasch. Jag noterade att de hade använt betydligt mindre fruker än vad vi då hade varit vana att skörda. De hade även skalat bort allt det gröna. Jag brukar numera använda en osthyvel till det. Igår valde jag att ha hälften smör och hälften neutral olja. Lite salt och några dropapr citronsaft.
Brukar tänka på Verner Vögeli, som brukade påpeka att gamla kungen alltid ville ha citron på sin squasch. Och detta hade han antagligen lärt sig i Italien där han ju vistades rätt mycket.
Så kan den alltså serveras, men igår så hackade jag pyttelite persilja och rev en tesked av Raclette-osten. Går säkert lika bra med selleri eller en Västgöta-ost.
Till detta tyckte jag att det var lämpligt att plocka fram ett hemsläpat Rosevin från Cotes de Roussilon. Fyllig och fin och till färgen nästan som ett ljust rödvin. Köptes när vi besökte Prades.
Jag hade nämligen planerat in grillade kycklingfileer med en generös sallad till huvudrätt. Så igår åt vi ju rätt nyttigt!

Inga kommentarer:

Andra sidor