VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



5 juli 2008

Smultron på vaniljspegel


Hej alla mina vänner!

Nu är det sommar! Och en gång per sommar brukar jag gå ut och leta efter smultron. Finns inte mycket, men de är ju så söta och goda. Det viktiga är att man vänder på dem och ser att de är helt röda. Annars får de växa till sig.
Kollade även av några kantarellställen - optimist som jag är - utan resultat.
Har någon gång lagat sorbet av smultron och det blir gott, men vanligen räcker det inte mer än till två tallrikar och då tillreder jag dem väldigt enkelt.
Det behövs ett ägg, som man separerar och vispar vitan i ett glas och gulan med lite socker och vanliljsocker i ett annat glas. Brukar måtta i handen, liten hög vaniljsocker och större hög vanligt kanske 1/2 tesked och drygt tesked.
Så vispar man ca 1 dl grädde i en tredje mugg och så rör man samman allt och ståt på en tallrik. Så är det bara att strö över de nyplockade smultronen och så får man en doft och en liten smak av sommaren!
Tidigare körde jag med ett rätt så invecklat recept för att tillreda / koka en vaniljsås eller bayersk kräm, som det hette. Men så en gång för många år sedan när vi bodde i en sommarstuga med enbart vedspis och värmen räckte mer än väl ändå så kom jag att tänka på att vispad äggvita och vispad grädde kanske kunde ge den lämpliga konsistensen. det gjorde det och genom att vispa i tre muggar så blir det inte mycket disk heller!

Inga kommentarer:

Andra sidor