VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 juli 2008

Grilltider och såstider


Hej alla mina vänner!

Nu när det är så varmt att man knappt orkar gå över gårdsplan, så är det väl många som grillar stup i kvarten. Nu råkar det vara så att vi inte alls är så flitiga grillare. Kan bero på att det ju normalt redan är jag som lagar maten. Misstänker att det i många hushåll så att husmor röstar för grillning så att husfar stolt ska ta ha hand om matlagningen den dagen i alla fall. Själv tycker jag att det är onödigt krånglig och onödigt många fallgropar för att få maten tillredd.
Sedan vi skaffade gasspis i huset så har det nog blivit ännu färre gånger. Det går snabbt och man slipper ju eftervärmen i huset.
Nere vid strandstugan (se inlägg 1 maj) så har jag även en gasspis inne i stugan för kokning och en utanför, där jag kan ex steka fisk när vädret är vackert. Är vädret dåligt, så lagar jag normalt maten inne i huset.
Men jag tyckte ändå att det hörde till att jag skulle beskriva hur jag grillar. Oftast köper vi färdigmarinerat och då går marinaden enkelt, men sen när jag marinerar så gör jag det så enkelt att jag alltid har samma recept. Var för många år sen på en restaurang i Tammerfors och fick en underbar grillbiff. Frågade naturligtvis vad de kryddat den med och det var Char Siu.
Efter mycket letande så hittade jag den i en kinesisk butik. Rätt logiskt för det är helt enkelt en kinesisk grillsås!
Tjock som tjära, så jag brukar ta en tesked och röra i en par matskedar olja tills allt blandats. Sen är det bara att lägga i skuret kött, ex igår en grisfilé och/eller grovt skurna grönsaker; ex paprika, squash, champinjoner. (I olika skålar). Låta dem stå och dra någon timme och sedan grilla. Brukar bli bra så utan extra oljesåser.
Sedan gäller det naturligtvis att ha fruns hemlagade sås till:
1 dl gräddfil, 1 dl creme fraise, 2 msk ketchup, 15 droppar sesamolja, lite salt, en struken tsk farinsocker och så naturligtvis någon tesked hackade örter; ex dill, persilja, fransk dragon, koriander.
Och om man ser noggrant på fotot, så ser man att igår blev varianten: kanske något för sent på kolen, som sedan blev något för sval...
Trots det så anser jag att man ska grilla över kol och inte med gasgrill!

Inga kommentarer:

Andra sidor