VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



24 aug. 2008

Gratinerade kräftstjärtar

Hej alla mina vänner!

Efter sju sorger och åtta bedrövelser så hittade vi äntligen några små usla kantareller så det blev en liten stuvning på två smörslungade skivor av Fruns squash igår som aptitretare.
Råkade tilla på Per Morberg i veckan och blev inspirerad av hans hummerrecept. Tyvärr hittade jag inte några färska, så jag bytte ut dem till lite kräftstjärtar istället.
Väldigt enkelt. Man gör en bechamelsås på en msk smör, en schalottenlök. Låter löken få svettas lite och så lite slätbladig persilja och en matsked vetemjöl. Kunde inte motstå att sätta med lite fransk dragon. Slå i 2 dl grädde, en halv dl vittvin och rör i en 1/2 dl riven ost. (Går bra med finskuren ost) Låt puttra en stund. Till sist rör man i två äggulor.
TILLÄGG: Receptet är nog för fyra pers. Men numera en av våra favoriter. Och lämna inte bort den franska dragonen!
Under tiden låter man en burk kräftstärtar rinna av och lägger dem på sex skal från pilgrimsmusslor, exempelvis. Slår över såsen och in i ugn på 225 grader. Och som Per brukar säga: Tills de är färdiga! Dvs 2-3-4-5 minuter. Ca 1170 SEK billigare än med hummer...
Detå går säkert att tillreda det även med pilgrimsmusslor!
Råkade hitta en liten Sancerre från 2003 i källare, så vi räddade den från att bli för gammal. Sancerre ligger vackert på en hög kulle runt enorma odlingar av den gröna Sauvigning blanc och blå Pinot Noir.

Huvudrätten inpirerades av av Pers recept på fasan med calvadossås. Visserligen hade ingen fasan gått i snaran, så jag fick nöja mig med två pärlhönsfiléer istället. Och så tänkte jag att det går nog lika bra med cognac. Men en sås med en schalottenlök, som steks i smör och flamberas. Sedan i med 1,5 dl viltfond, ett lagerblad och några färskplockade enbär. En halv dl valnötter (se foto 10.8), 1,5 dl grädde och en halv dl vin. Jag bestämde att såsen även behövde lite farinsocker.
Men han har inspirerande program. Känner mig som hemma i dem på nåt sätt. Han bor i ett gammalt hus. Han är lika noggrann som jag med att följa recpt. Han hittar lika bra i sitt eget kök och har lika svårt att låta bli att hälla lite vin i maten, och nalla lite själv på vägen. Frun brukar trösta sig med att det även finns andra som har en katastof att ta hand om i köket dagen efter...
Till pärlhönan hade jag valt en röd Anjou från Loire. Vinet görs huvudsaklingen på Cabernet Franc och en aning Cabernet Sauvignon. Det blev alltså två Loireviner.
Till hönan serverade jag kokt broccoli med osedvanligt lite skirat smör.
Så småningom kom efterrätten som var en smördegsinbakad blåmögelost med lite aprikossylt.
För en gång skull slapp jag sedan gå till glassförrådet. Alla blevo mätta.
Nog är det händigt med smördegen. Dagen innan hade jag lagt den kring varmrökt fjordlax med en tunn skiva Gorgonzola. Man behöver inget recepthäfte när man har smördeg i frysen!
Tillägg: Angående vår lokala mattävling så fick jag ett brev med inbjudan till finalen om några veckor. Ett av mina recept hae kvalificerat sig. Trevligt. tredje raka lokala tävlingen, som jag hamnar i final. Börjar ha de flesta medaljerna nu utom Guld!

Inga kommentarer:

Andra sidor