VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



26 dec. 2009

Kapunen, så som jag lagade den


Hej alla mina vänner!

Lovade att receptet på kapunen skulle komma. För er och för mig så att jag inte glömmer bort det. Hittade ett recept i "Till bords med Monet", som jag ju faktiskt råkar ha med mig. Justerade lite med google. Funderade ju lite på om vi skulle ha farit upp via hans museum i våras, men så blev det helt andra planer.
Lagade alltså fylld kapun i ugnen.
Hade alltså en 3 kilos kapun dvs normalstor. Sen är det bara lägga i en fyllning och sätta den i en ugn på 200 grader. Efter en kvart så sänker man temperatureren till 175 och så får den gå på i ca två timmar. En gång i kvarten så går man och öser lite av spadet som finns.
Fyllningen var i princip en bättre svampstuvning. Gjord på två rejäla chalottenlökar, en skiva skinka, två påsar ängschampinjoner. Helst från egen park :). Lite salt och peppar. Det får puttra i lite smör. Så häller man i några msk creme fraise och låter det puttra vidare. Så får det svalna och man häller i ett spetsglas madeira - eller i mitt fall två äggkoppar portvin och två äggulor.
Vid sidan tillreder man en fågelbuljong. Jag tog en halv tärning. Tillsatte lite timjan och färsk persilja.
Så lade jag två grovt hackade morötter och buljongen på botten av en ugnsform (hittar man en större, så slipper man rengöra ugnen efteråt!) och fyllde kapunen och försökte stänga den. (Det visade sig att det medföljde nåt gummiband. Hade även köpt hem nål och tråd.)
Sen var det bara att ösa och vänta. Till och med morötterna var underbara. Passar utmärkt till de lätta loireviner, som ju finns här i varje matbutik. Hemma skulle jag testa Beaujolais eller en mycket lätt Pinot Noir, ex från Alsace.

Lycka till!

TILLÄGG: det kanske bästa med kapunen är att man först kan äta filéer och ben, men sen blir det en undertbar mustig soppa på resterna. Recept här!

Inga kommentarer:

Andra sidor