VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



11 okt. 2008

En snabb och falsk rådjursfilé



Hej alla mina vänner!

Nu hade vi turen att få köpa ytterligare två små rådjur av det flitiga jaktlaget. Så då måste man ju passa på att frossa. Självfallet ingen gryta och denna gång bestämde vi oss för att spara de små och få äkta filéerna till ett annat tillfälle.
Man kan naturligtvis tillreda en hel stek i ung, men för två kan det bli lite mycket, så vi brukar ibland göra ett alternativ, som vi lärde oss i Provence och som heter falsk filé. Kunde väl antagligen även kallas schitzel dvs man steker några skivor av en rådjursstek helt enkelt. Denna gång kryddad med Garam Masala och lite provencalska örter. Snabbt och enkelt.
Till detta valde jag att tillreda en stuvningtrattkantereller. Brukar då sätta svampen i en liten kastrull och låta vätskan koka bort. Så tillsätter jag en klick smör och en finhackad schalottenlök. Detta får bryna till sig lite. Så salt, en tsk honung, en tsk vinäger, en dl gräddde och någon örtkrydda, ex timjan. Inte tar det heller så lång tid.
Till detta en potatisomelett, som jag faktiskt uppfann då jag ville göra nåt snabbt av potatis. (se receptsamling). Gårdagens krydda blev lite mald kummin. Igår blev det sedan för ovanligheten en chilensk Merlot. Och då passar ju lite svartvinbärsgelé.

Till förrätt gjorde jag snabbt lite kräftsjärtar på ugnsbröd. (Se Recepssamling).

Sen testade jag en efterrätt, som vi skall ha nästa helg då vi har gäster, så det kan jag absolut inte skriva nåt om...


Inga kommentarer:

Andra sidor