VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 aug. 2008

Wallenbergare på lamm, potatisplätt och en skogssvampsstuvning



Hej alla min vänner!

Igår blev det till att börja med smördegsinbakad abborrfilé med lite mögelost och en liten sallad.
Sen tänkte jag att eftersom det ju var mitt fårrecept som kom till finalen så skulle det firas med lite får. Visserligen hade jag inte lämnat in något recept på filé, för det kan nog vem som helst tillreda på ett gott sätt. Men då man firar så kan man ta filé och göra en lammwallenbergare. Man tar en lammytterfilé och sätter den i en liten matberedare. Tillsätter två äggulor och en liten skvätt grädde, salt och en hackad vitlöksklyfta och surrar en stund. Så hackar man en matsked persilja och rör i tillsammans med lite provencalska kryddor. Helst hemsläpade. Detta rör man i - kör inte med matberedaren.
Till detta hade jag en stuvning på blandad skogssvamp. Enkelt recept. Svamp, grädde, salt, fransk dragon, lite vinäger och lite farinsocker och så rör man i en ägggula i sista sekund.
Som tillbehör blev det en potatisrätt, som jag faktiskt själv hittade på en gång. Man river två potatisar och blandar med ett ägg och ev lite riven ost, lite salt och någon örtkrydda ex timjan och vändsteker sedan så det får vacker färg i lite smör.
En måltid blir inte fulländad utan lite sylt, och till detta valde jag en mild sylt, som jag gjort på vita vinbär.
Vinet, som plockades från källaren var något så ovanligt som ett klostervin i motsats till de otaliga slottsvinen, som finns. Vi köpte det då vi besökte klostret Abbaye Fontfroide, som ligger i vindistriktet Corbieres i Langedoc. Vinet är gjort på Syrah och Grenache och var från 2006.
Det räckte även till den lilla ostbrickan innan den enkla glassportionen med grädde och lite strössel.
Efter en sådan måltid blir omeletten på söndagsmorgonen rätt proteinrik eftersom den huvudakligen görs på "överblivna" vitor!

Inga kommentarer:

Andra sidor