VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



2 aug. 2008

Sommargratäng eller hur man blir av med överflödet av squash



Hej alla mina vänner!

Så var det dags att presentera vår sommarfavorit. En enkel gratäng bestående av tre delar.
1. Köttfärssås. Hacka en rödlök och sätt i en gryta med lite smör. Lägg i 35o gram lammfärs (eller annan färs) och bryn det så det får lite färg. ta en buljongtärning, provencalska örter, en hackad vitlök, en skvätt rödvin och låt det puttra på. Kolla saltet.
2. Svampbechamelsås. Hacka en schalottenlök och hacka 5 champinjoner och låt dem bryna tills de får färg. Ta en mindre kastrull och lägg i en msk mjöl och en msk smör. Låt det smälta och lägg i champinjonerna och slå över några dl mjölk och låt det puttra en tio minuter.
Självfallet borde det ha varit kantareller, men var få tag i dem i år????
3. Smör o oljeslungad squash i bitar.
Dags att sätta ugnen på 200 grader och plocka fram traditionell gratängform och två tomater. Skär bort naveln och halvera vid ekvatorn. Riv lite gräddost. Det hör till att jag frågar om det är tillräckligt och att någon bakom mig säger: Lite mer!
Lägg squashen runt kanterna eller i två strängar. Täck resten av botten med köttfärssåsen. Lägg de fyra tomatbitarna med köttet uppåt. Häll över svampbechamelsåsen och strö över den rivna osten.
Så är det bara att sätta sig i bersån och smutta på sin drink och när den är klar så är maten färdig.
I bakgrunden syns ävend en vin, som jag plockade fram, en Cotes de Malepère 2005 från Malvies. Vi bodde ju på cykelavstånd därifrån senaste höst. Vinet är lite överraskande gjort på bordeauxdruvorna merlot, cabernets sauvignon och cabernet franc. Ändå ett mycket mjuk vin.

Inga kommentarer:

Andra sidor