VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



16 aug. 2008

Höstfondue


Hej alla mina vänner!

Vi har haft en tradition i många år att då det börjar bli höst så skall vi ha en liten fondue. Det började för många, många år sedan då min dåvarande svåger och jag hade fått i uppgift att laga mat åt oss och våra respektive. Vi beslöt att skoja lite och ha en meny, som gick ut på att var och en skulle tillreda maten själv.
Om jag minns rätt så började vi att skörda lite potatis, som jag hade odlat på min franska balkong. Det var för övrigt första gången jag odlade potatis. Till detta lite sill, som vi nog hamnade att öppna!
Ja, det här är alltså så länge sedan att det är rätt att skriva min och inte vår balkong även om Frun nog var med på kalaset, men hon var gäst.
Till efterrätt tror jag att vi hade vofflor eller plättar, som naturligtvis var och en fick steka enligt eget gottfinnande. Antagligen hade vi lite ost däremellan. Och det var ju inte så betungande för kockarna det heller.
Huvudrätten var fondue med tre såser.
Numera åtminstone, så brukar vi alltid ha två sorters kött. Igår blev det gris och nöt..
Till detta har man tre såser. Och här hade vi ju ett veritabelt arbete. En aioli, dvs majonnäs med ytterst finhackad vitlök. Recept. En sås med creme fraise och blåmögelost och enligt det ursprungliga receptat en sås med hackad chilipeppar i gräddfil.
Eftersom ingen av oss gillar chili så bytte vi efter typ 15 år ut den såsen mot fruns "hemliga" dressing. (Se inlägg den 31 juli 2008.)
Sen är det bara att ha en rejäl sallad med min än så länge hemliga dressing.
Fonduen kokas på lite buljong, gärna min enkla hemlagade (recept kommer så småningom...), nån dl rödvin, lite sesamolja och vatten i lämplig mängd.
Igår plockade jag upp en AC St-Nicolas-de-Bourgueil från källaren. Ett Loirevin gjort på Bordeauxdruvorna Cabernet Franc och aningen Cabernet Sauvignon.
Vi avnjöt middagen i vår lilla strandstuga och alltefterom kvällen led blev solnedgången allt vackrare. Även vår lilla katt Devil kom som synes ner för att få sig en bit mat.

Inga kommentarer:

Andra sidor