VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



14 juni 2008

Gös på husets vis - smördegsinbakad med svampstuvning.


Hej alla vänner!

Vi fick en gös och den måste ju hedras på något sätt. Det finns säkert tusen olika gösrecept, men jag valde att tillreda den mycket enkelt, smördegsinbakad gös.(r) Plockade helt enkelt fram en bit hemlagad smördeg. Så det var bara att steka fileerna och salta dem. Brukar lägga lite finmald mandel, men eftersom den var slut så satte jag en tesked valnötsolja istället. Finhackade några dragonblad och lindade in den i smördegen. Om man tar en vass kniv så kan man lätt skriva i degen.
Lagade en enkel champinjonsuvning med lite hackad timjan. Serverades med lite förvälld broccoli med lite skirat smör, som vanligt
Plockade upp den näst bästa Chablin från källare. 2005 La Cour des Loges. Såg att den hade ett "slott" på etiketten, vilket förvånade mig eftersom de inte brukar ha såna i Chablis. Läste lite noggrannare och kunde se att det stod Mairie de Chemilly under huset. Det betyder väl rådhus eller något sådant och orten kunde jag via Garmin hitta fyra km SV om Chablis. Den heter egentligen Chemilly-sur-Serein dvs den ligger vid den lilla floden som även rinner genom Chablis.

Eftersom Chablis även passar till skaldjur så blev förrätten lite kräftstjärtar med finhackad fetaost och en majonnäs med finhackad persilja på en salladsbädd.En klockrent fin Chablis, men så hade den kostat över 7 Euro!
Osttallriken innehöll Raclette, som nu igen finns i butiken och nån dansk mögelost och en kantarellfärskost som tredje. Tycker alltid det skall vara tre ostar. Några ostkex gick även åt. Den bästa boxen plockades fram.
Sedan var det dags att ta fram skålen med jordgubbar, som var färdigt halverade och Grand Marnier-marinerade med lite socker. Skar enkelt två tunna skivor vaniljglass och lade gubbarna därpå och lite vispad grädde.
Vi var mycket nöjda med vår enkla middag denna gång.

Mer bilder från Chablis och Serein och en berättelse från vinfestivalen där finns på:
http://stephanresor.blogspot.com/2008/04/266-vinfestival-i-chablis.html

Inga kommentarer:

Andra sidor