VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 jan. 2010

Summering av 00-talet.


Hej alla mina vänner!

Nu har då äntligen detta ingenting-talet tagit slut och man kan summera decenniet. Men summeringen av 00-talet är inte så dramatiskt. Naturligtvis så har jag ju börjat blogga, men vem har inte det? Maten har däremot i princip inte ändrats så mycket. Man kunde kanske tala om konsolideringens decennium.
Köpte Cattelins kokbok redan på 70-talet. Det var dramatiskt! For till Frankrike lite och gick med i en vinklubbb på 80-talet. For till Bordeaux. Utvecklades under 90-talet genom att vi "upptäckte" svampen och fick tillgång till får och vilt och även fisk i överflöd några meter från vår nya strand.
Köpte fler och fler kokböcker, men började mer och mer tillreda maten enligt egna recept! Ställde upp i några recepttävlingar och lyckades sedan på 00-talet nå en första plats med just en fårgryta. (Resultatet ses uppe till höger på tallriken, så som den serverades för juryn. Recept.)
Under 00-talet utvecklades mat- och vinintresset genom resor till Frankrike och besök av vindistrikt. Men hela tiden kände vi oss hemma, fast vi var borta. I år har vi varit borta nästan lika mycket som hemma, men känner oss inte borta. Vi är ju vana med smakerna, maten, vinet, osten och ska man säga intresset eller passionen för mat. Det man måste vänja sig med så är ju slotten och katedralerna, vilket går ganska lätt!
Vi inleder 10-talet med att fördjupa ”studierna” i den franska matlagninskonsten på nära håll och hoppas kunna göra många nya trevliga upptäckter. Kanske man än en gång får uppleva segerns sötma med vinnarkorg och diplom i handen :)
TILLÄGG: Glasburken (till höger), dvs senapsburken tog jag med till Bourgogne i våras, bara för att jag tycker att den är bättre än Dijon-senapen och nu har den ju översomrat här och finns i mitt kök, och jag använde den senast när jag tillredde nyårshummern :) Men snart tom:(

Inga kommentarer:

Andra sidor