VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



21 dec. 2008

Si(c)ken julmat?!


Hel alla mina vänner!

Prövade fickelyckan eftersom ju värmen envist håller sig kvar. Efter att ha fått en miljon abborrar och en massa gäddor så hade jag plötsligt två sikar i nätet! Inte för att jag tycker att de är bättre, men det är ju trevligt med omväxling.
Tyvärr har jag ju inget recept!! Så vad gör man då. Man tar naturligtvis fram lite smördeg. Allt blir bra i en smördeg. Tog även fram lite kallrökt torkad skinka och lade en skiva tillsammans med en stekt sikfile. Lite gräslök kändes rätt. Så på det sättet så blev det smördegsinbakad sik.
Serverades med en stuvning på blandad skogssvamp, en liten sallad och avärmors rödvinbärsgelé.
Från källaren plockade jag fram en Gewürztraminer från Alsace. En bra kombination. Efter en liten sallad och före ostbrickan. Som efterrätt hade vi lite sachertårtsrester.

Julmaten brukar inte vara så flexibel utan alla har sina gamla recept, så där har jag inte tänkt bidra med så mycket. En liten tradition, som vi har borde emellertid passa in på vilket julbord som helst och det är plommonsåsen till skinkan. Bör gå att ha både med kokt och ungdsbakad.
Man börjar med 100 g torkade mörka plommon, som man sätter i en liten kastrull och slår över 4 cl Madeira. Det får koka upp på svag värme och sen badda en stund. Krydda med malen ingefära och rör i ca 60 g smetana (eller crème fraîse).
Man kan även slå några cl i ett varsitt glas och bjuda Frun och säga "God Jul!"

Inga kommentarer:

Andra sidor