VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 mars 2010

Om Portvin i Porto.



Hej alla mina vänner!


Porto är väl antagligen mest känt för "sitt" Portvin.

Egentligen är det lite underligt om man ser till helheten. Portvinet görs alltså av (dåligt) rödvin, som "späds" med lite brandy. Vinet och antagligen brandyn odlas längs Dourofloden 5-6 mil uppströms från Porto. Tidigare var man tvungen - enligt reglerna - att lagra det i den nya byn Vila Novo de Gaja, som ligger söder om Douro-floden. Porto ligger alltså enbart norrom. Det betyder att vinet varken gjordes eller lagrades i Porto!

De flesta lagras nära stranden mitt emot de små mysiga strandrestaurangerna och då kan man se både reklamskyltar och kopior på de små båtar, som de transporterade vinet i.


Numera kan Portvinet även lagras där det görs, vilket gör att det blir lite billigare. Och billigt, det är vad det är. En Tawny kostar kring 5€ i små affärer i centrum. Ligger väl kring 3 i en supermarket kan jag tänka mig. Hemma sitter man ju andäktigt med några dyra droppar. I Porto såg jag två troliga interrailare, som intog sitt kvällsmål på en bänk vid Aliados och de åt ost med Portvin. Billig fylla sade man förr!


I Porto finns naturligtvis ett Portvinsmuseum, som vi besökte den sista dagen. Inget dyrt inträde, men de kunde nog stänga det helt. Den som ÄR intresserad lär sig nog ingenting. Den som INTE är intresserad orkar nog inte gå omkring och titta på bilder av gubbar som haft nåt viktigt uppdrag i Portvinets historia. Ingen info om hur vinet görs. Och naturligtvis inget smakprov :( Ett av de tråkigaste museer vi besökt. Så köp hem en flaska istället!

3 kommentarer:

Anonym sa...

En liten rättelse i all välmening:
Portvin görs av druvmust som jäses upp till några procent alkohol. Därefter stoppas jäsningen med neutral druvsprit (oftast från La Mancha i Spanien) som därmed förstärker vinet. Därefter lagras vinet på olika sätt beroende på vilken stil man vill ha.

Anonym sa...

En tawny får du förresten under hundralappen i Sverige.
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=8339&Butik=0&SokStrangar=

stephan sa...

Nå, detta var ett försök till ett kåseri och inte så nördigt vanligt :) Ojäst vin kallar jag "dåligt" åtminstone när jag gör det själv. Ska snart föresten testa min egen Bourgogne :)
Dricker sällan portvin, men skulle gärna velat lära mig skillanderna i museet. BESÖK INTE!
Tawnyn kostar i broderlandet ca 150 spänn. Feteascan kostar 70, vilket är det billigaste man får om man är under 20! Tycker nog att Portvinet var dyrare förr...

Andra sidor