VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 apr. 2010

Beouf bourguignonne i Loredalen!



Hej alla mina vänner!

Gjorde det man kanske inte borde göra dvs laga en burgundisk gryta i Loire, men nu blev det bara så. Hade 1,5 kg rådjurskött och köpte 1,5 kg nötkött, så att det skulle bli en blandad gryta. Använde mig av mitt eget recept i bloggen :) Med den förändringen att jag tog två flaskor Côte de Rhône och dubblerade även allt annat. Som svamp använde jag några påsar eksopp.



Till förrätt blev det en traditionell sallad med Parmaskinka, den nya valnötsoljan, som jag köpte på marknaden senaste helg. Chauorseosten blev kvar på köksbordet, så den kommer väl med idag istället! Igår blev det en svätt Riesling från Alsace. Idag blir det ett glas mousserande från Loire.



Som synes kunde vi inleda middagen ute. Till huvudrätten blev det ett glas Vacquyeras (ca) som jag nog aldrig lär mig stava. Vinet kommer från Rhône. Samma till osten. Där hade vi en ny krämig ost från Centralmassivet vid namn ca Carre d'Auoillac. Hade visst kommit ost på namnlappen :) Men hur som helst så ska vi ha den igen! Idag har jag varit till vinkällaren och plockat upp en Côte de Beaune Village. Den är ju från Bourgone i alla fall. De lär visst ha en vinfestival där idag.


Sen tog vi traditionell crêpes med lite karamellglass inomhus. Och det blev ju kvar av glassen...

Grytan gjorde ju på rejält kött, som innehöll fyra ben. Så ni kanske anar er till vilket ljud jag har bakom mig just nu om jag visar en bild av hur det såg ut igår :)
PS Hon fungerar även jättebra som diskmaskin :)



Idag har vi +26 i skuggan så middagen blir nog utomhus igen, trots varningar om vulkanaska.


4 kommentarer:

Jenny, Matlust sa...

Vilken fin blogg du har. Trevliga bilder.=)

Anonym sa...

Tack för det!

Christian Tikkanen sa...

Tjenare Stephan! Man kan inte annat än bli avundsjuk på din burgundiska gryta även om den kom till i Loire. Jag tror nog att den Franska befolkningen ursäktar dig i det fallet, du använde ju rikligt med franskt lantvin och kött av bästa och vildaste art, ordentliga råvaror minsann. God fortsättning på Våren.
Nu får vi bara vänta på det spröda vårprimörerna att njutas av.

stephan sa...

God fortsättning själv.
Idag råkade jag få tag i franska sparrisar modell grövre, äntligen. de "vandrar" norrut!

Andra sidor