VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 okt. 2009

Höstmarknad


Hej alla mina vänner!

När maten var levererad igår så rymde vi till grannbyn där de hade en höstmarknad. Vi har en mil dit. Det är först när man är där, som man förstår varför vår by heter ”grand” (stor). Grannbyn heter samma, men petit (liten). Kan inte ha 1000 själar, även om man nu hamnade att parkera utanför byskylten. Det var mycket folk, som var ute och gick eller egentligen mest satt – och åt! Där fanns naturligtvis en massa försäljare av det ena och det andra slaget; viner, grönsaker, kastatnjer, korv, äppeljuice, sniglar och så vidare.
Vi fastnade först för en dam, som sålde bröd. Som synes var brödet av modell större. Man pekade bara ut hur stor bit man ville ha och så betalade man 4€/kg. Testade genast hemma med lite raclette-ost. Det var underbart. Doft, sprödighet, luftighet. Underbart. Kanske det godaste vi fått här. Och hur klarar man av att bara den? Våt lilla bit vägde 700 gram, så jag uppskattade brödet till 40-50 kg. Vilken ugn?! Och hur få det perfekt. Måste vara svårt att googla sig till ett recept!!
De hade även wienerbröd med aprikoser, som hette chaboulette. På väg hem så kom jag på att det ju betyder uggla. Ja så såg de ut : )
De flesta andra satt som sagt var och åt fransk potatis och korv, så vi ville inte vara sämre även om vi just ätit lunch... Svårt att veta vad man skulle beställa, men damen innan valde en korv som såg bra ut, så vi valde den. Det var en andoilette... inälvskorv. Jag har testat det en gång förut och sade då att det var sista gången, men eftersmaken var ju överlevnadsbar denna gång. Frun lyckades klämma i sig lite av den. Men man ska nog inte studera närmare vad det är man äter. Den är ju inte mald om man säger... Men fransmännen är tydligen hårda på den.
Bordgrannarna drack en medhavda Chinon naturligtvis, men vi amatörer fick klara oss utan. Hemma får man väl böter för att dricka alkohol på allmän plats. Ja ni tror ju att de köpte den från marknaden, men de sålde inte Chinon!
Nå, marknadsmaten var ingen höjdare, men den kostade ju bara 6€. Om man skulle vilja äta lite godare, så kan man gå till den lokala restaurangen. Tvårätters för 40€, trerätters för 50€ eller meny för 85€. I en by med mindre än 1000 själar... så är det i Frankrike!
Till sist hittade vi även några penséer, som vi placerade i fönstret. Vi hade ju såna i våras med oss från Beaujolais, men de blev ju där. Nu är ordningen återställd.
Temperaturen är ännu helt behaglig. Idag skiner solen från en nästan molnfri himmel och redan 11.30 hade vi +22.

3 kommentarer:

Annika sa...

Hej Stephan

Roligt att du hittade in till min blogg genom kastanjer som är så ljuvligt goda :o)Jag har tyvärr aldrig testat att frysa in dom men jag brukar förvara dom mycket kallt i kylen i en perforerad plastpåse med fuktat papper i. Då brukar dom hålla i flera veckor. Av resten som jag inte hinner rosta och äta gör jag kastanjepuré av som jag fryser in och använder till framför allt viltkött men även fågel och griskött. Är himla gott extra tillbehör till en middag.
Det var mina små och enda tips jag hade. Hoppas det ger dig något.

Ciao Annika

stephan sa...

Problemet med kylen är att vi har drygt 10 kg och det ramlar ännu ner mer... Skulle vilja ha dem rostade i slutänden, men det är väl bara att lära sig nya användningssätt. Har du nåt bra recept på puré? När jag googlar, så kommer jag bara till de som använder färdigköpta!

Anonym sa...

Håller med om att andouilletten kan vara en tuff utmaning. Jag kämpade mig igenom min första i somras och själva synen när man skurit i den är ju inte särskilt vacker.
Det är härliga matupplevelser ni verkar få.

Andra sidor