VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



30 dec. 2009

Förkväll med hummer, ostron, räkor och hjort?


Hej alla mina vänner!

Nyårsafton närmar sig nästan överallt. Vi var en sväng till affärerna idag för att köpa lite hummer och ja, det blev även en Champagne eftersom den ena affären envisades med att sälja Champagne för 9,95. Inte kan vi låta en sån ligga och damma. Visserligen ska ju en dylik vara kall, torr och gratis, men vi får nöja oss med halvgratis.
Vi fick istället en gratis hummer! De kostade 14,95/kg, vilket var hälften av vad konkurrenten tog, så vi for tillbaks. Damen vägde en och gav priset och då ville jag ha en till och hon visade på en skylt där det ju klart på franska stod att man fick en hummer på köpet! Tur att vi ville ha två! Så de kostade 7,10. Tydligen är det julen som är hummerhelgen här. Tur för oss nordbor!
Hittade nyligen Julia Childs klassiska recept på Hummer Thermidor på Öhmans fina blogg, så jag tänkte testa det genom att börja koka hummern idag. Bra med bloggar när böckerna är hemma!
Så hade de även räkor för 5,95, så det blev att plocka upp en Vouvray mousserande och inleda nyåret med förkväll idag.
Så ville vi ha ostron och det blev att köpa en liten låda för 10€, så nu har vi ostron för tre gånger, dvs 24 st. Vi skulle köpa till en kväll...
Fotot är inte taget i något centrallager utan i en av de tre supermarkets, som finns i vår närmsta lilla stad med 3-4.000 innevånare...
När vi skulle betala så kunde vi utnyttja vår kundåterbäring, som vi samlat på oss under drygt en månad. Den var på nästan 70€. Lite mer än vad vi får på kundkortet hemma...

När vi sen kom "hem", så såg vi att det hängde en plastkasse på handtaget. Där låg en "liten" köttbit. Ingen lapp, men jag såg ju att de fick ett vildsvin och en hjort i måndags på jakten. Tror att det är hjortframben, men jag är lite dålig på sånt. Nå jag fick plocka fram min matbudget. Har nämligen gjort ett kalkyl-ark med vad vi vill/borde/kunde äta i "helgen" dvs nyår, helgen efter, trettondan och helgen efter. Såg att vi hade vaktel inplanerad för lördagen, men det byttes ut mot hjortgryta? .
Vi hade en trevlig halvgratis, återbäring, gåvodag idag. Nu ska det kokas hummer!

3 kommentarer:

Chezsofia sa...

Mmm det verkar som att nyår kommer bli god hos er också! Är det verkligen ostronlådor som står staplade på bilden? Så häftigt! Önskar att min icahandlare kunde förståt tjustningen med ostron..
Några ostron får vi inte i år men väl hummer och en och annan liten pilgrimsmussla...

Gott nytt år!

Anonym sa...

Jepp. Det är ostron. Kaliber 2. Kaliber 3. Kaliber 4. Och så från olika orter. Och 2kg, 3 kg. osv...

Gott nytt år på dig oxå!

Anonym sa...

Behöver jag säga att jag är avundsjuk på den "närbutik"?

Andra sidor