VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



21 jan. 2010

Getost


Hej alla mina vänner, och speciellt en :)

Förra veckan så hittade jag en ”ny” ost, som hette Clochette. Det stod på att det var en getost. Försökte googla lite och hittade inte många ord på svenska, men en länk på franska där de hävdade att den kom från Poitou, som ligger några mil västerut.
MEN jag kollade ju en gång till texten runtom osten och hittade en postnummer och ett ortsnamn, som visade sig ligga söder om Lyon . Så därifrån var denna lilla ost.
Det är ingen AOP ost, dvs har inte något områdesskydd. Namnet betyder ”liten klocka” så det kan ju hända att det finns liknande ostar på många olika platser.
MEN osten var underbar. En av de bästa och mjukaste getostar jag ätit. Den borde ju få sin AOP-status – men var??
Men formen är ju skoj, för det är ju just det som är knepet med ostar. Hurudana ska man göra dem? Det finns ju fyrkantiga, runda, pyramidformade ... och nu även klockformade.
Ja L. Nu har du en idé till att fundera på hur du ska göra dina ostar!

4 kommentarer:

chezsofia sa...

Verkligen klockformad ost. Den ser riktigt god ut! Lyckos er som kan frossa i alla goda franska ostar.

Anonym sa...

Jo, de flesta tänker ju mest på vinerna, som kostar 2-4 ggr mer hemma. Men de finns i alla fall. Prisskillanden på ostar är ofta större per kg - och de flesta finns inte ens hemma!

Anonym sa...

Oj klockformad ost har jag aldrig sett tidigare men spännande e ju formen.Borde kanske planera in en sådan butik där man får köpa ostformar har inte tänkt på det.

Anonym sa...

Denna ost finns bl.a. hos Delikatessgrossisten i Sthlm för 89:- men... det är inte klockformen som gör den det är den underbara smaken. Själv hämtar jag två imorn :D

Andra sidor