VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



6 juli 2010

Lite sommarmat


Hej alla mina vänner!

Det börjar likna sommar igen, så vi valde att förflytta måltiden ner till stranden. Ja samma strand som för tillfället även syns högst uppe på bloggen.

Till sommaren hör ju kallrökt lax här i Norden, så lite lite sallad under och lite oliver bredvid och sen lite valnötsolja och fransk dragon, så är det klart! Ett glas vitt från Portugal tyckte vi passade bra in.


Till huvudrätt blev det falsk rådjursfilé (dvs stek) och nypotatis på mitt sätt. Till detta en stuvning med rödgul trumpetsvamp. Naturligtvis från fjolårets skörd. Ett rödvin från mellersta Portugal satt riktigt bra till. De kan göra mustiga viner där, den saken är klar.

Vinet passade även till ostbrickan, med några hemsläpade franska ostar.



Till efterrätt blev det lite sachertårta. Receptet hittar man om man klickar på bilden med Sachertårta till vänster :) , eller går via receptegistret. Någon hade visst smugglat in några franska flaggor dessutom, och en temugg med Marie Antoinettes monogram på.

Som synes så var solen med oss denna kväll!

Inga kommentarer:

Andra sidor