VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



29 sep. 2010

Kaninfileer


Hej alla mina vänner!

Vi försöker ju beta av sån mat, som vi inte kan få hemma. Denna gång stod då turen till kaninen. På lördagen nallade vi förstås lite av filén, och lite champinjoner, lite vitlök, salt, kyndel, creme fraise och sen tyckte jag det var klart! Serverades enkelt med lite pasta från Alsace, dendär med 30% äggula och PDO etiketten. God är den i alla fall.
Vinet blev en Brouilly 2007 dvs en Gamay från Beaujolaise. Har fått två somrar i vinkällaren och var nu rätt mjuk.


Ostbrickan blev en biodynamisk Camenbert, dvs det var det de råkade ha till -40%, och en Chevre dvs getost från västra Loire, som kostade ca 7,50/kg. Förvånandsvärt god till det priset. Sen var det en trolig nykomling på vårt bord nämligen hårdosten Abondance från Rhône-Alpes distriktet. En PDO-ost, som var mustig som sig bör. En mögelost kom med, men eftersom vi har både bleu de Brebis och Forme d'Ambert i kylen så vet jag faktikst inte vilken vi hade...
Fikonet åt vi med lite vispad grädde.


En annan kväll tillredde jag sk fattiga riddare eller ska man säga fattiga riddare med grädde, kanel, jordgubbssylt och vispgrädde. Och då är det nog inte några fattiga riddare längre. Men det passar så bra med andra dagens bröd. Vi vill ju inte äta färskt bröd tre dagar och painerna är rätt stora för oss.

Inga kommentarer:

Andra sidor