VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



19 juni 2010

Kycklingfilé och prinsesstårta



Hej alla mina vänner!

Så var det äntligen dags att plocka fram en av de egna gödtupparna. Några somrar har jag nämligen haft en bunt gödtuppar åtta meter från huset i en liten inhägnad. Enligt de officiella reglerna får de kallas ekohöns om det är färre än åtta per kvadratmeter. Mina tuppar hade nog åtta kvadratmeter per näbb. I det klassiska Bresse i Frankrike måste de ha minst femtio kvadratmeter per näbb. Vi besökte Bresse våren 2009 och inspirerad av det så skaffade jag igen några tuppkycklingar senaste sommar. Men jag ville ju låta dem växa till sig maximalt så jag slaktade dem dagarna innan vi for till Frankrike i höstas.
Men först hade vi en salladstallrik med fransk löksill. Ja från samma land som Bernadotterna ni vet :)

På kycklingen så valde jag valde att plocka bort filéerna och benen och kokade sedan skrovet i lite vin, en morot, en gul lök, salt, lagerblad, kyndel, vitlök, och från trädgårdslandet timjan, salvia, persilja och fransk dragon. Receptet hittade jag från bloggen då jag första gången tillredde en kyckling från Bresse!
Till detta serverade jag kokt broccoli med valnötsolja från Azay-le-Ferron. Och valde att tillreda en sås med torkade Karl-Johanssvampar, som vi köpte i Frankrike. Ja, de fick ju faktiskt sitt namn av Karl-Johan (Bernadotte).


Till detta tog vi faktiskt ett rött portugisiskt vin från Estremedura.



Sen blev det traditionell ostbricka med bleau d'Auvergne, Chabichou (getost), Tommeost och en lokal ost, som knappt nåt åt av.... och nygräddat bröd och fikon med fikonsylt.

Till efterrätt blev det en prinsessbakelse och lite te. Frun blev nämligen så sugen på dessa bakelser när vi var och handlade senast. Jag förstår absolut inte alls varför, men ibland går det bara inte att stoppa henne. Av en händelse så avbildas kejsar Napoléon på muggen och han råkar föresten vara kronprinsessan Victorias farfars farfars farfars morfars far och var faktiskt förlovad med Desirée när hon träffade Jean Babtiste Bernadotte, som hon senare gifte sig med och då han senare blev Sveriges kung så blev hon samtidigt drottning. Tänk att just denna mugg råkade komma på bordet just denna gång :)
Och tänk att kronprincessan Victorias tiara i tiden köptes just av Napoleon åt kejsarinnan Joséphine!

Inga kommentarer:

Andra sidor