VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



2 okt. 2008

Rådjursgryta

Hej alla mina vänner!

Jag vann en mattävling nyligen med en fårgryta och jag lovar att det receptet kommer så småningom. Dvs när jag gör nästa gryta och kan sätta med en bild.
Nu var det emellertid dags för säsongens första rådjursgryta. Vi brukar köpa några små rådjur varje år och av framdelen brukar jag göra grytor. Eftersom jag ledsnade på att stå och steka de inte helt jämna bitarna så kom jag på att man kunde göra det mycket enklare och frågan är om inte reseultatet blir bättre?
Alltså sätter man ugnen på 225 grader / grill. Tar fram en långpanna och framdelen (ben, hals, halva filebefriade sadeln) av ett litet rådjur, ca 1,5 kg. Delar de såpass att de sen ryms i den kastrull man tänkt sig. Lägger dem i långpannan. Skalar och skär i grova bitar: 3 små morötter ca 150 gr, kålrot ca 200 g, en rödlök. Slår över några matspedar olja och lite vatten i botten av pannan.
Så får det gå in ca 15 minuter tills det fått lite färg. Ta ut och vänd köttbitarna och in igen ca 10 minuter.
Man kan även använda en rådjursstek. Då skär man först ut några stora bitar som man steker separat. Så lägger man benet och rotsakerna i ungen. Sedan kokar man det lite kortare tid.
Under tiden hinnar man förbereda kastrullen och hälla i 1/2 flaska Côte de Rhone, eller annat kraftigt vin, lite salt, det gröna från en purjolök, några kvistar timjan, fyra lagerblad, tre vitlöksklyftor, åtta enbär och en tsk Garam Masala.
Garam Masala är en indisk kryddblandning. Köptes för många år sen och jag hittade ingen användning tills jag en gång satte det på rådjur och märkte att det passade väldigt bra. Nu slog jag upp och såg att den innehåller svartpeppar, chilipeppar, koriander, spiskummin, kardemumma, kanel, muskot och nejlika. Hm.. Nå har man inte det hemma så skulle jag ersätta det med kryddpeppar, nejlika och korianderfrön. Betyrer het kryddblandning, men använd försiktigt så är det enbart mustigt.
Nåja, så är det bara att hälla i kött och rotsaker och slå lite vatten i pannan och i kastrullen. Sen får man slå över vatten så att det täcks och sätter den på vedspisen så att den långsamt får koka upp. Det går väl att tillreda den på el, men kom ihåg att det lär bli mustigare om det får koka upp långsamt. Så lät gärna uppkoket ta en timme!
Sen får det puttra sakta mak och sprida sin underbara doft i huset. Efter 3-4 timmar så kan man nog känna att köttbitarna börjar falla samman. Då slevar man upp köttbitarna. Plockar bort allt kött och sätter det åt sidan. Notera att det kan finnas små gömmor lite varstans! Så silar man resten, lägger i en dl svartvinbärsgelé/saft och låter det koka ner.
Under tiden förbereder man det som ska läggas i grytan: 10 champinjoner, som delas och smörslungas tills de får färg och krympt, hackar resten av purjon mycket fint, hackar ca 50 g kålrot, en morot och ca 50 g palsternacka fint.
Så när det återstår ca 1,5 cm av buljongen så är den klar och kan vänta och en halv timme före serveringen då man lägger i champinjoner, kött låter koka upp och sen en lägger man i rotsakerna och löken. Om det känns att det behövs så kan man sätta i en msk mjöl. Smaka av salt och syra/sötma och korrigera eventuellt med lite rödvinsvinäger.

Till grytan hade jag lagat en potatisomelett. Två potatisar, ett ägg, lite riven ost och salt blandas och igår 10 korn krossad koriander och lite persilja som kryddor. Lite brysselkål med skirat smör, svartvinbärssylt och kryddgurka tyckte jag att passade till.
Det hör ju till att ha en bild av dagens outfit i bloggarna har jag förstått, så här kommer min. Fråga mig inte i vilken butik och när den är införskaffad... Om jag är rätt informerad så torde attiraljen kring halsen heta kravatt. Vinet blev en Cote-du-Rhône-Villages. Kvalitetsnivån ovanför C-d-Rhone. Kan komma från både norra och södra Rhone, men detta vin kom från Rasteau, som ligger en mil NO om den betydligt mer kända byn Chateauneuf-du-pape. Det är ju ungefär samma druvor, som godkänns även om C-d-R-V har fler än C-d-P. Huvuddruvorna var Grenache, Syrah och Mourvèdre.
Tillförrätt bade jag värmt en liten baguette i ugnen. Halverades och halverades och så bredde jag på lite cheddar-färskost, två msk creme fraise, lite hackad persilja och en bunt kräftstjärtar. Gick rätt snabbt. Blev kanske kräftstjärtar på baguette.
Andra halvan av baguetten gick ju bra till ostbrickan. Lite glass sitter sedan sällan fel.
Grytan går säkert lika bra att tillreda som älggryta eller hjortgryta. Vinvalet skulle då kanske just bli en Chateauneu-du-Pape eller en Bourgogne eller varför inte ett Hermitage-vin från norra Rhone?





2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man baka bröd med mindre kolhydrater än 5g per 100g ?

stephan sa...

Inte vad jag känner till. Har själv prövat med att byta ut 1/3 av mjölet mot sojamjöl. Då ökan man ju proteininnehållet och halverar kolhydraterna och recepten fungerar fortfarande. Men du kan ju byta ut mer och se var gränsen ligger!
S

Andra sidor