VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



13 nov. 2009

Fikonbullar och smördeg.




Kära dagbok

I veckan var vi till Poitiers (se resedagboken) där försökte vi få oss ett glas lokalt vin på en bar/brasserie, men misslyckades. De hade bara vin från Loire. Men de hade en väldigt informativ skylt, som jag inte kunde låta bli att fotografera. Andra sidan är minst lika innehållsrik. Skylten informerar bland annat om att de har pilgrimsmusslor till salu, om man klickar!
Nå vi vandrade vidare och hamnade så småningom även in på ett patisserie där jag till slut hittade fikon”bullar”, som vi sen avnjöt på Vapenstilleståndsdagen tillsammans med ett litet glas Tawny Port. En ny last, tyckte Frun.
Vi hade ju köpt den för att vänja oss med Portugal. Vi fick ju en inbjudan av våra vänner som for dit. Kom nog visserligen senare till att det blir långt att köra 1700 km och tillbaks, men så fick vi hör att Ryanair flyger från Tours (timme norrut) till Porto för 6 €. De kunde helt klart vara nåt! Dessutom gillade de inte läget/lägenheten, så de har redan flyttat vidare till Spanien!
Igår fick jag så den beställda smördegen på 500 gram. Bagaren på baregiet heter föresten Stephan. Vackert namn va? Så jag tänkte kalla smeten för Stephans smördeg! I helgen tänkte jag baka in en Calvadosdränkt Camembert, som vi hittade igår. Ikväll blir det smördegsinbakad forell med en höstkantarellstuvning och ett glas mousserande från Alsace. Se även mitt recept på smördeg.
På söndag har jag planer på att baka in en liten grisfilé. Blir det nån smördeg över så hamnar den i frysen.
På bilden syns även den hjärtformade Neuchatelosten, som vi inte testat förr, samt en bit Münster-ost. På gräddhyllan har vi ytterligare tre trevliga ostar att blanda med. Där ligger även en liten bit skogspaté, med små bitar, som jag misstänker att är murkelbitar.
Idag har vi +18, vindstilla och växlande molninghet. Lite onödigt varmt för den som ska ut och ta en joggingtur.
Ha en trevlig helg så länge!

Inga kommentarer:

Andra sidor