VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



15 juli 2011

Nationaldagsmiddag


Hej alla mina vänner!

En av fördelarna med att bo i flera länder är ju att det finns fler dagar att fira. 14 juli är som bekant Nationaldag i Frankrike. Då passade jag på att baka en baguette på mjöl, som jag köpt i Frankrike.
Mitt nuvarande recept är ju nu 225 gram mjöl (varav 7 gram kan vara kli), 1/6 paket jäst, ett knappt teskedsmått salt, ev 10 gram olja. Detta totalt 157 gram, varav 2 msk kan vara hett vatten. Jäser helst i kylen över natten och/eller över dagen. Gräddas i 250 grader. 12-15 minuter beroende på om det blir baguetter eller bullar. Numera vågar jag ibland skära lite med hjälp av ett vasst blad till en mattkniv, som jag råkade hitta i ett skåp. Just detta bröd fick jäsa lite för lite. Hjälpte lite genom att ha den på en halvvarm ugn, men mitt problem var att jag skulle ut på ett tretimmars träningspass. Jag visste att det skulle vara överjäst efteråt, så jag var tvungen att grädda det innan.
Till förrätt hör det ju till att man har ostron. Här är det ju inte SÅÅ enkelt att få tag i färska, så det fick bli rökta och med färskt bröd och lite färskost, så gick det bra. Någon annan dryck än Champagne har jag svårt att tänka mig en sådan dag.
Till huvudrätt blev det stekta abborrfiléer med en stuvning på Karl-Johanssvamp. Det var ju den första Bernadotten , som gav sitt namn åt svampen. Det var väl det enda han uppskattade i Sverige. Min svamp kryddade jag naturligtvis med fransk dragon från eget land.
Till detta smörslungad squasch och lite paprika med persilja. En liten klick vit vinbärsgelé tyckte jag passade till.
Ostbrickan, med hjälp av frysen innehöll Camenbert, Abondance, bleu de Auvergne och en till. Tyvärr har vissa lappar fallit av påsarna... Till detta blev det ett glas franskt rödvin.
Efterrrätten var min nya skapelse. Jag försökte illustrera den franska flaggan genom att a blåbärsmousse, delvis täckt av Chantilly (vispad grädde kryddad med socker och vaniljsocker) och lite smultronsylt. (2 delar smultron och en del socker)Vi har ju en fantastisk smultronskörd i år!!! Har plockat 11 liter, så det kommer fler alternativ ännu.
Eftersom jag valt en lite söt Champagne (demi-sec) så passade den bra till efterrätten och till de rökta ostronen och fick så lov att passa till abborren!

Inga kommentarer:

Andra sidor