VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



10 juli 2011

Skördetid med smultron, blåbär och kantareller.

Hej alla mina vänner!

När skogens skafferi är fullt, så är det inte lätt att hitta tid för en uppdatering av dagboken. Har ju en ny gäddkastrull och har testat några nya recept; både gäddrecept och abborrecept. De kommer så småningom.

För en vecka sedan inleddes kantarellsäsongen. De är som vanligt små i början men väldigt aromatiska. Tyvärr har vi inte fått så mycket regn på sistone, så de växer inte till sig utan krymper snarare. Det betyder att man måste vara flitig ute i skogen för att hitta det lilla som kommer. Förutom traditionella kantarellstuvningar, som ju går till det mesta, tillreder jag svampquiche eller nu då kanterellquiche enligt detta recept. Svempen måste ju ändå förvällas, så då tycker jag att man lika bra kan tillreda den färdigt. Har nu sex små springformar, vilket är vad som ryms i ugnen.


För att ytterligare öka stressen så har vi nu, tack vare juniregnen, kanske det bästa smultronåret jag upplevt. Och den säsongen är ju kort! Så det gäller att ligga i. Där har jag valt att frysa ner dem med socker. Dvs 1 del socker på två delar bär. Kokar upp lite och mixar med visp och lägger sen i små formar för kommande behov. Man kan ju sen lägga till dessa aromer till nästan vad som helst. Synd bara att det inte finns så mycket smultronrecept, men mousse kommer att testas, liksom smultronmuffins.


Inte nog med att det är kantarell och smultrontider. Vi har ett ypperligt blåbärsår. Som tur är så räcker den säsongen lite längre, så den får nu lite stå tillbaka även om den första pajen är gjord. Nu är jag inte så bra på pajer, så det blir inget recept på den;)


Tänkte fresta med dagens smultronskörd: 2,35 liter. Antagligen all time high. Dessa plockade jag alltså på egen hand.

Men mellan varven hinner vi nog njuta av långa måltider. Då kombinerar jag smaker från naturens skafferi och den egna vinkällaren. Här självfångad- och fileterad abborrfilé med kantarellstuvning och squasch. Rödavinbärssylten är från ifjol. Tack och lov har de inte mognat nu smatidigt med halva naturen. En lite Chablis sitter aldrig fel till fisk!

Inga kommentarer:

Andra sidor