VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 aug. 2011

Kantarelltider

Hej alla mina vänner!

Nu har vi riktiga kantarelltider. De är större och fler än tidigare på säsongen. Det betyder att vi äter kantarelelr nästan varje dag. De går ju till det mesta eller så gör man en speciall kantarellrätt. Finns mycket att välja på.

I helgen testade jag med lax. I stuvningen bytte jag ut schalottenlöken mot finhackade dillstjälkar och det blev riktigt gott. På laxen klippte jag några dillvippor. Så lite tagliateller till och maten var klar. I alla fall huvudrätten.

Till detta hade jag plockat upp en Saint-Veran från vinkällaren. En Chardonnay från Macon. Vi tyckte det smakade som en Chablis Premiär = mycket gott!

Vi hann även testa kantarellerna mot kycklingfileer. Som vanligt började jag med att plocka bort fileerna och benen och koka buljong på skrovet. Denna gång med lagerblad, provencalska kryddor, några små vitlöksklyftor, persilja och lite salt. När en timme återstod lade jag även i kycklingbenen. Denna buljong, varav hälften hälldes i kantarellstuvningen gjorde den inte sämre:) Dagen efter blev det kantareller, resten av buljongen, de urpillade benen och skrovet. Gick bra även det.

Ville ha lite grönt bredvid, så jag gjorde en gratäng på två små broccolin, en halv kvarglömd kålrabbi, tre dl gräddmjölk och tre ägg. Lite salt antagligen, men kryddor behövs ju inte. Vi hade gratäng för tre dagar! Utöver detta en liten klick av min hemlagade vitvinbärsgele.

Från vinkällaren tog jag då en mild Saumur-Champigny från Loire.

Eftersom vi nu börjar ha en "hel del" kantareller på olika brickor, så var det dags för mig att förvälla en del. Man kan ju inte göra quichar på alla heller! Bilden visar det jag förvällde. Vi hade ytterligare en bricka med färska, som vi hoppas hinna äta innan de blir för gamla. De håller rätt bra om man ställer dem svalt och på en bricka.

Ostarna är ju enkla att tillreda, men ibland vill jag ju tillreda en efterrätt eller som denna gång lite muffins. Vi har ju väldiga mängder smultron eftersom jag plockat 15,5 liter. Såg några recept på muffins, varav ett i o f sig innehöll blåbär och hallon, men tänkte att det kan inte spela nån roll. Dessutom skröt tidningen med att det var favorit i repris. Hur deras andra recept fungerar vet jag inte. Inte heller om jag läste fel eller om det verkligen var ett uselt recept, men så här såg det ut efter att det varit 10 minuter i ugnen. Det stod 14 minuter, men som tur var så råkade jag titta in i ugnen annars hade det nog bara varit brända papper kvar. Faktum var att smultronsylten med mandelmjöl och degen var betydligt godare innan jag slängde in det i ugnen. Men även om de ser ut som hundmat, så håller vi nu på att gnaga oss igenom dem. Vi kallar efterrätten "Skrapa papper".

Får trösta mig med att vi har mer smultron. Årets skörd stannade på 15,5 liter :)))) Nedan en bättre dagsskörd!

Inga kommentarer:

Andra sidor