VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



22 okt. 2008

Svampquiche

Hej alla mina vänner!

Som många vet så finns det en klassisk paj som heter Quiche Lorraine. Quiche uttalas ungefär kisch och Lorraine är ett historiskt område i nordvästra Franrkike. Väster om Alsace. Har hört till Tyskland mellan varven och heter då Lothringen.
Varje höst, känns det som, brukar vi laga en variant som vi kallar svamp-quiche eller för enkelhetens skull svamp-kvick.
Brukar laga den av kantareller, som ju ändå måste förvällas, men det går ju att tillreda dem av vilken svamp som helst. Efter en dålig skörd så började vi plötsligt hitta både trattkantareller och blek taggsvamp och då plockade jag med glädje fram receptet. Detta är ju en rätt som man även kan äta mitt i veckan, som förrätt eller som uppvärmd snabbmat - kanske även därför vi kallar den kvick!
Först så behöver man en botten. Till detta behövs 130 gram smör, 3,25 dl mjöl och 1,5 msk vatten. Det är bara att blanda och sätta i kylen en halvtimme. Under tiden tar man ca 120 gram svamp, som får svettas och så hackar man i en klick smör, 50 gram rökt sidfläsk, en schalottenlök (eller som idag några ringar purjolök) och låter det fräsa en stund och sen svalna.
Sätt ugnen på 225 grader och plocka sen fram degen och kavla ut den. In i ung i 9 minuter. Under tiden kan man flytta över svampen etc i degbunken och blandar i 1,5 dl grädde, 1 dl mjölk, 100 g riven/tärnad ost och tre ägg.
När bottnarna är färdiga så lägger man i smeten och sätter in det 10 minuter och sen sätter man över en folie och kör 9 minuter till. Sen är det klart.
Vill man ha det till huvudrätt som idag så hackar man naturligtvis en lämplig höstsallad. Det blev ungefär densamma som i helgen, så nu får ni se den på bild!
Brukar själv tillreda den i fyra små springformar. Det är ju så lämpligt när två formar då blir en middag och de två övriga kan frysas i och blir en snabb förrätt eller en snabb middag - kvick!
TILÄGG: Den som sett detta tidigare kanske noterar att jag ändrat proportioneran i degen och justerat tiderna. Som jag skrivit. Detta är en samligt med mina recept, så bra som jag får det. Märker jag bättre alternativ så justerar jag det.

1 kommentar:

askan sa...

DEn borde provas! Är ingen kock av stora mått precis men kanske kan det funka ändå :)

Andra sidor