VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 juni 2011

Midsommarsill och midsommarhollandaise


Hej alla mina vänner!

Så var midsommaraftonen förbi igen. Det var dags att hitta på nåt enkelt, men midsomrigt. Sill färskpotatis, hollandasie med dill, ost (!?) och rabarbersoppa eller chokladmousse.
Råkade se Paul Svensson härommorgonen och han hade en klassiker med matjesill och lök och kapris. Jag vet ju att Frun är svag för kapris, men hon vill inte ha rå lök. Allstå fick jag göra en egen version.
Först färskpotatisen, kokar jag alltid i väldigt lite vatten. Några matskedar. Och en klick smör och nu lade jag till lite dillstjälkar. Vid serveringen lade jag på några färska dillvippor.
Lite smör fick skiras i en liten kastrull.
Midsommarlöken gjorde jag så att jag tog en stor schalottenlök och en liten rödlök, som hackades fint och fick bryna med lite smör och en tsk vinäger och två vridningar med en mild pepparblandning. Innan serveringen rörde jag i två tsk kapris.
Matjesillen gjorde jag inget åt :) Måste säga att jag var nöjd i alla fall. Vi drack ett glas vit AC Touraine till detta. Den görs ju på Sauvignon blanc, som matchar sillen bra enligt mins smak. Champagne eller chardonnay klarar inte av det i min smak. Som synes hann vi med förrätten i trädgården innnan det började regna. Precis så ska ju en midsommar vara :)
Till huvudrätt blev det nötinnerfilé med en karljohanshollandaise. Mitt recept. För att göra den mer midsomrig så hackade jag lite dill i den. Tänkte att det skulle blir lite udda mot nötköttet, men faktum var att det blev väldigt bra. Kom att tänka på att jag väl aldrig tillrett dillkött. Jag måste komma ihåg att göra det i Frankrike i höst där jag ju får tag i äkta kalvkött.
För att göra det enkelt för mig så serverades det med äggtagliateller med aningen rökt ost i och naturligtvis en klick sylt. Denna gång gjord på björnbär. Och detta passade bra mot vinet, som var en St-Emilion 2005. Nöjd med även detta val.
Och vinet gick ju naturligtvis till ostbrickan, som denna gång bestod av Fourme d'Ambert, Cantal, Chaorse, getosten Poligny St-Pierre och den nordiska rökta Pohjanpoika. Med planering så går det att få ihop en bra ostbricka, dvs infrysning av franska ostar och en färsk.
Brödet hade jag denna gång gjort på franskt mjöl.
Mer om ostarna på min ostblogg.
Till efterrätt fick man välja mellan rabarbersoppa och hemgjord chokladmousse. Eftersom Frun inte gillar rabarbersoppa (ännu). Men visst är det enkelt att tillreda rabarbersoppa? Man tar några rabarberstjälkar, skalar dem, skär dem i några cm bitar, tillsätter dubbla mängden vatten och låter dem koka sönder. åter det svalna och tillsätter drygt en dl socker dvs enligt egen smak. Och för att göra det enkelt så lade jag till lite sk plåtgrädde. Inte helt äkta men blir klart på 2 sekunder.
Vi råkade ha en öppnad Madeira inom räckhåll.
Chokladmoussen gjordes enligt ett för mig nytt enkelt recept: Först smälter man 200 gr mycket mörk choklad tillsammans med ca 25 gram smör och sex äggulor. Sen vispar man de sex äggvitorna till hård skum och rör mer chokladen och lägger det i små skålar och puttar in dem i kylen. Kan det bli enklare? (Foto imorgon!)

Inga kommentarer:

Andra sidor