VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 aug. 2011

Sensommargodbitar


Hej alla mina vänner!

Även om värmen är kvar så syns det att vi närmar oss slutet av sommaren. Nätterna är mörka, utom när det molnfritt och fullmåne.
Det är inte så ofta mer, som vi äter sill, men senaste helg, så gjorde jag en enkel improviserad rätt, med lite fransk inspiration. Gjorde en mikrosallad på sparrisrester, hackade oliver, sparris och lite av löken i sillburken och lite hackad dill. Blandade med lite hemlagad fransk dressing och sen lade jag några sillbitar på. Till det ett glas vit Touraine, som ju görs på Sauvignin Blanc. Klarar sig bra mot sillen.
Ena kvällen hade jag stekt lite abborrfiléer och täckt dem med en svamphollandaise - enligt mitt prisbelönta recept. Se spalten till vänster. Filéena är små den här tiden på året, men tjocka och behöver knappt byxas. Lite tagliateller, några sparrisar och en klick rödvinbärsgelé, hemlagad naturligtvis och en trevlig portion är klar. Ett glas Chablis passar nästan till allt!
En annan improvisation blev genast en succé! En get(gryts)gratäng. Råkade ha en lokal squasch och ville göra en gratäng, men vi hade inget lämpligt kött hemma, så jag tog en portion getgryta från frysen. Smörslungade lite tärnad squasch och två hackade små gula lökar. Gjorde en kantarellstuvning, som jag slängde 2 dl gräddmjölk i. Sen var det bara att ta fram en form, lägga squaschen på botten, grytan ovanpå och sen kantarellstuvningen. Till sist tog jag och täckte gratängen med ostskivor. Såg vackert ut och Frun ville ha samma sak nästa helg.
Blåbär finns fortfarande i överflöd i skogen, så varför inte avsluta middagarna med lite blåbärspaj? I vipsgrädden hade jag vispat in en tsk hallon gelé. Lite färg och en variant på drottningsylt.

Inga kommentarer:

Andra sidor